Tilaa Uutiskirje!

Yksi paikallislehtitalo ulkoistaa ilmoitusvalmistuksensa ja mediamyyntiään, toinen laajentaa mainostoimistoksi

Katri Linnikko Präntti Oy:stä ja Jukka Huikko Ylä-Satakunnan Sanomalehti Oy:stä perustelevat vastakkaiset strategiansa.

Jukka Huikko ja Katri Linnikko ovat uudistaneet edustamiensa mediatalojen toimintaa. Kuvankäsittely: Janne Hulkkonen|
Ajankohtaiset

Parkanolainen lehtitalo Ylä-Satakunnan Sanomalehti Oy ulkoistaa ilmoitusvalmistuksensa ja osan mediamyynnistään. Yhtiö keskittyy nyt journalismiin ja mediatuotteiden kehittämiseen.

Ilmoitusvalmistuksen hoitaa jatkossa naapurikunnan mainostoimisto OivaMainos, joka on osa Präntti Oy:tä. Präntti julkaisee Hämeenkyrössä ja Ikaalisissa Seutulehti UutisOivaa ja on laajentanut oman mainostoimistonsa toimintaa viime vuonna.

Miten itsenäiset lehtitalot ovat päätyneet näin erilaisiin strategisiin valintoihin?

Ylä-Satakunta-lehden toimitusjohtaja-päätoimittaja Jukka Huikko kertoo, että lehdessä on tehostettu toimintaa ja pohdittu, mitä on järkevää tehdä itse.

– Alalla on liikaa sitä, että kaikki tehdään itse. Pitäisi rohkeammin miettiä, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, hän sanoo.

Mediamyyntiin Ylä-Satakunta on rakentamassa verkostomaista mallia, jossa useat yrittäjät kuten vaikka paikallinen mainostoimisto voi myydä lehden mainostuotteita. Omassa talossa mediamyyntiä jää osaksi asiakaspalvelijan tehtävää.

Jos mediamyynti on kokonaan omissa käsissä, siihen liittyy korkeat kiinteät kulut, Huikko sanoo. Hänen mukaansa monilla aloilla pienissä yrityksissä myynti hoidetaan provikkapohjaisesti ostopalveluna.

”Pitäisi rohkeammin miettiä, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, hän sanoo.”

Ilmoitusvalmistuksessa taas työn tarve vaihtelee voimakkaasti kausittain, mikä aiheuttaa tuurauspainetta yhtiön muissa tehtävissä. Työ on myös vähentynyt, sillä asiakkaat käyttävät aiempaa enemmän mainostoimistoja ja jättävät ilmoituksia verkkoon rakennettua omatoimikanavaa pitkin.

Ulkoistusten vuoksi Ylä-Satakunnan Sanomalehden väki vähenee 1,6 henkilötyövuodella. Jo aiemmin lehti on ulkoistanut taloushallintonsa, mikä toi merkittävää säästöä.

Huikon mukaan uudet mediamyynnin kumppanit pitää perehdyttää työhön, mutta hän ei katso tämän olevan ylivoimaista.

– Jos oma alihankintakumppani ei pysty ymmärtämään, mitä on myymässä, ymmärtääköhän asiakaskaan tuotetta, Huikko sanoo.

Sen sijaan Präntti Oy:ssä on valittu toinen linja. Vuosia sitten perustettua mainostoimistoa aktivoitiin viime vuonna osin Business Finlandin tuella. Mainostoimisto tarjoaa alueen yrityksille markkinoinnin palveluita, kuten apua some-mainontaan ja kotisivujen tekoa.

Yksi diili on ollut Pirkanmaan Metsänhoitoyhdistyksen jäsenlehden tuottaminen kolme kertaa vuodessa.

Päätoimittaja-toimitusjohtaja Katri Linnikon mukaan mainostoimisto tuo yhtiölle toisen taloudellisen kivijalan journalismin rinnalle.

”Haluamme madaltaa paikallisten yritysten kynnystä markkinointiin. Ison mainostoimiston ottaminen kumppaniksi voi tuntua vieraalta.”

– Ja kun teemme muille yrityksille esimerkiksi kotisivuja, saamme monipuolistettua omaakin digitaalista osaamistamme.

Linnikon mukaan Präntin toimialueella on kysyntää mainostoimistopalveluille.

Tavoitteena on kasvattaa myyntiä niin, että vuonna 2023 mainostoimistoon voidaan palkata yksi tekijä lisää. Jo nyt mainostoimiston ansiosta on pystytty tarjoamaan kolmelle graafikolle kokoaikaista työtä.

– Haluamme madaltaa paikallisten yritysten kynnystä markkinointiin. Ison mainostoimiston ottaminen kumppaniksi voi tuntua vieraalta. Tämä on samalla palvelua koko seudulle. Paikallislehden elinvoima riippuu siitä, millainen on oman alueen elinvoima, Linnikko sanoo.

– Ymmärrän Jukankin mallia. Itse olen ajatellut niin, ettemme ole niin haavoittuvaisia, jos vahvistamme mainostoimistoa ja tuuraaminen on helpompaa. Haluamme pitää vahvan organisaation.

Jukka Huikko kertoo, että Ylä-Satakunnan Sanomalehti Oy:kin pohti mainostoimiston perustamista.

– Mutta mainostoimiston ylösajo on iso homma. Nykyistä toimintaa olisi pitänyt laajentaa paljon, jotta se olisi ollut kannattavaa. Kun naapurissa on tehty tällainen panostus, sehän on hyöty meillekin, Huikko sanoo.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast