Valtiovarainministeri Petteri Orpo esittää digitaalisten lehtien ja kirjojen arvonlisäveron alentamista nykyisestä 24 prosentista 10 prosenttiin eli samalle tasolle printtituotteiden kanssa ensi vuoden alussa.
Tämä tarkoittaa, että digituotteiden verotus todennäköisesti laskee Suomessa – kunhan EU-maat pääsevät yksimielisyyteen arvonlisäverojen uudistuksesta.
Media-alalla Orpon aloitetta pidetään odotettuna ja tervetulleena.
– Se on iso asia, erityisesti kun katsotaan tulevaisuuteen. Kyllä se antaa digitalisaatiolle vauhtia, sanoo Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta.
– Ei ole verotuksellista syytä diskriminoida digituotteita, hän lisää.
Kalstan mukaan alempi alv-taso poistaisi hinnankorotuspaineita ja saattaisi näkyä kuluttajahinnoissa.
Alman maakunta- ja paikallislehdissä veroale siirtyisi suoraan kuluttajahintoihin, arvioi Alma Regions -yksikön johtaja Kari Juutilainen.
– Henkisesti veronalennuksella on suuri merkitys, jos halutaan digitalisoida toimintaa. Ja toisaalta myös käytännössä, ettei tarvitse pyöritellä kahta eri verokantaa tilauslaskuissa, Juutilainen sanoo.
– Toivottavasti seuraava steppi on, että lasketaan vielä printin verokantaa alemmas.
”Se on iso asia, erityisesti kun katsotaan tulevaisuuteen. Kyllä se antaa digitalisaatiolle vauhtia. Ei ole verotuksellista syytä diskriminoida digituotteita.”
Myös Pia Kalsta muistuttaa, että päätöksen jälkeenkin Suomessa ala olisi korkeasti verotettu. Esimerkiksi Iso-Britanniassa, Tanskassa ja Norjassa printtijulkaisujen arvonlisävero on nollassa ja Ruotsissa kuusi prosenttia. Norjassa myös digitaalisten tuotteiden arvonlisävero on nolla.
Talous- ja ammattilaismediaa kustantavan Alma Talentin toimitusjohtaja Juha-Petri Loimovuori arvioi myös, että heillä veroalennus näkyisi suoraan digituotteiden hinnoissa.
Myös hän pitää päätöstä ”henkisesti tärkeänä”, vaikka Alma Talentin asiakkaista iso osa on yrityksiä, jotka voivat vähentää arvonlisäverot omassa toiminnassaan.
– Tämä tarjoaa mahdollisuuden myydä enenevissä määrin tilauksia myös yksityishenkilöille. Meillä on miljoonan ihmisen kohderyhmä, kyllä tällä on merkitys, Loimovuori sanoo.
– Toisaalta en usko, että alennus räjäyttää pankkia, kun digituotteissa vallitseviksi ovat muodostuneet alle kymmenen euron kuukausihinnat, hän lisää.
Petteri Orpon esityksestä kertoi Helsingin Sanomat.
> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.