Tilaa Uutiskirje!

Verkosto luo uutta vaaliuutisointia

Uudenlainen yhteistyö tuottaa Yhdysvalloissa uutisia ja taustoja presidentinvaaleista sekä hyödyntää sosiaalista mediaa ja avointa dataa. Perinteiset tiedotusvälineet saavat sivustolta vinkkejä omiin aiheisiinsa.

Näkökulmat

Kirjoittaja on dosentti ja tiedotusopin lehtori Tampereen yliopistossa.

Lähestyvät presidentinvaalit ovat synnyttäneet Yhdysvalloissa uudenlaisen järjestelyn vaaliuutisointiin. Vaalitapahtumia seuraava verkosto ruokkii uutisvihjeillä tiedotusvälineitä. Seurannassa on mukana verkkoon syntyneitä uusia uutismedioita ja kansalaisjärjestöjä, ja tilaa on myös aktiivisille kansalaisille.

Electionland-hankkeen alulle panija on ProPublica, alun perin verkkojulkaisuksi perustettu politiikkaan keskittyvä uutismedia. Projekti paneutuu erityisesti vaalipäivän äänestysongelmiin. Tapahtumien seurannassa käytetään hyväksi sosiaalista mediaa, kuten Googlen trendihakua, Twitteriä ja Facebookia. Niiden kautta seurataan esimerkiksi äänestäjien kommentteja äänestykseen liittyvistä pulmista.

Journalistiikan opiskelijat tarkistavat tiedot. Pätevät vinkit välitetään paikallisille tiedotusvälineille.

Hankkeelle perustetaan vaalien aikaan pop up -toimitus. Siinä ProPublican toimittajien ohjaamat New Yorkin City Universityn journalistiikan opiskelijat tarkistavat tiedot. Pätevät vinkit välitetään paikallisille tiedotusvälineille, jotka tietenkin itse harkitsevat uutisoinnin. Projekti saa tietoja myös lakimiesjärjestöltä, joka seuraa hankkeessaan äänioikeuden toteutumisen mahdollisia esteitä.

Electionland-hankkeen rinnalla ProPublica organisoi vaaleihin liittyen myös taustoittavan Election Data Bot -projektin. Sen on tarkoitus auttaa toimittajia – tai ketä tahansa – seuraamaan vaalikampanjan rahoitusta, poliitikkojen äänestyskäyttäytymistä kongressissa tai vaikkapa tietoja tuoreimmista kannatuskyselyistä. Yhteistyökumppanina tässäkin on Google.

Halukkaat voivat tilata palveluista hälytyksiä kiinnostuksenkohteistaan.

Molemmat hankkeet on mahdollistanut tietenkin se, että verkossa on yhä enemmän sekä ajantasaista tietoa uutisaiheista, tässä tapauksessa vaaleista, että uutisaihetta taustoittavia digitaalisia ja julkisia tietokantoja.

Äänestystapahtumien seurannassa avainasemassa on sosiaalinen media ja sitä kautta kerättävät ja jalostettavat viestit. Vaalien taustoituksessa hyödynnetään datajournalistiseen tapaan sekä viranomaisten että tutkimuslaitosten keräämiä ja verkossa julkaisemia aineistoja.

Kummatkin hankkeet epäilemättä hyödyttävät laajalti uutismediaa. Halukkaat voivat tilata palveluista hälytyksiä kiinnostuksenkohteistaan.

Verkko- ja datateknologian ohella tällaisen uutisten uuden ekosysteemin on mahdollistanut oivallus ja verkottuminen. ProPublica on koonnut yhteen eri alojen osaamista tavalla, jonka periaatteessa mikä tahansa toimitus olisi voinut tehdä mutta johon ehkä juuri uudella medialla oli ennakkoluulottomuutta lähteä. Hienointa hankkeessa lienee, että sen anti on vapaasti kaikkien käytettävissä.

 

Verdens Gang ainoa palkittu Pohjoismaista

Norjalaisen Verdens Gangin maine pohjoismaisen verkkojournalismin edelläkävijänä sai taas vahvistusta, kun lehden reportaasi lapsipornon käyttäjistä palkittiin. VG:n juttu Downloaders voitti Online News Awards -kilpailun keskikokoisten medioiden featuresarjan. Juttu on julkaistu sekä norjaksi että englanniksi. Muita medioita Pohjoismaista ei palkittu.

VG:n juttukokonaisuus perustuu suuritöiseen data-analyysin, jossa jäljitettiin netistä lapsipornoa ladanneita henkilöitä, identifioitiin kymmeniä ja kohdattiin heidät. Tuloksena on monipuolinen verkkojuttu, jonka tuotannossa tietotekninen osaaminen yhdistyi perinteiseen journalistiseen työhön. Jutun yhteydessä kerrotaan, miten se syntyi.

ONA-palkittujen yleispalkinnon suurten sarjassa jakoivat Al Jazeera ja New Tork Times.

 

Uutiset yhä useammin verkosta ja mobiilisti

Pew-tutkimuskeskuksen mukaan yhdysvaltalaiset nuoret ovat kutakuinkin hylänneet painetut lehdet uutislähteinään. Alle kolmekymppisistä vain viisi prosenttia mainitsi painetut lehdet, kun kysyttiin, mistä henkilö usein löytää uutisensa. Yli 65-vuotiaiden keskuudessa luku oli 48.

Ylipäänsä verkosta lukee uutisia noin 40 prosenttia yhdysvaltalaisista ja painetuista lehdistä vain viidennes. Televisio on silti USA:ssa ykkönen uutislähteenä. Sen mainitsi lähes 60 prosenttia Pew’n kyselyyn osallistuneista.

Uutisten seuraaminen mobiilivälineillä on lisääntynyt parin viime vuoden aikana. Nyt runsas 70 prosenttia aikuisista lukee uutisia mobiilisti. Silti uutisten seuraaminen kannettavilla ja pöytätietokoneilla on pysynyt vakaana: noin 80 prosenttia aikuista sanoo käyttävänsä näitä laitteita uutisten seuraamiseen.

 

Uutisten seuraaminen somen kautta vähäistä

Euroopassa netinkäyttäjät hakeutuvat uutisten äärelle useimmiten tiedotusvälineen oman verkkosivun tai -sovelluksen kautta. EU:n Eurobarometer-kyselyn mukaan yli 40 prosenttia vastaajista käyttää uutisten seuraamiseen näitä kanavia. Sosiaalisen median kautta uutisia seuraa vain runsas viidennes kyselyyn vastanneista, kerrotaan TNS:n 28 maassa tekemän kyselyn raportissa.

Maakohtaiset erot ovat Euroopassa suuret. Esimerkiksi Suomessa, Ruotsissa ja Virossa medioiden omat sivut ovat suosittuja, kun taas vaikkapa Latviassa ja Slovakiassa somea käytetään yleisesti uutiskulutukseen. Pew-tutkimuskeskuksen raportin mukaan Yhdysvalloissa yli 60 prosenttia sosiaalisen median käyttäjistä seuraa niiden kautta myös uutisia.

Eurobarometerin mukaan verkon sisällöistä uutiset ovat suositumpia kuin musiikki, kuvat tai elokuvat ja televisio-ohjelmat.

Lisää aiheesta