Tilaa Uutiskirje!

Tutut nimet A-lehtien uuden digimedian tekijöinä – tavoitteena ”urheilukeskustelun johtajuus”

Samuel Savolainen ja Petteri Sihvonen tuottavat uutta Aitio-urheilumediaa, joka keskittyy päivittäisuutisoinnin sijaan ilmiöihin ja puheenaiheisiin. Aitiosta tulee osa A-lehtien yhteiskunnallista Apu360-palvelua.

Tuottaja Petteri Sihvonen (vas.) ja vastaava tuottaja Samuel Savolainen tekevät paluun A-lehdille uuden Aitio-median myötä. Molemmat ovat työskennelleet aikanaan lehtitalon kustantamassa Urheilulehdessä. Kuva: Antti Vettenranta
Ajankohtaiset

2000-luvun alkupuolella Suomessa kilvoitteli kaksi urheilujournalismiin keskittynyttä lehteä, A-lehtien kustantama Urheilulehti ja Sanoman Urheilusanomat. 

Urheilulehti tunnetiin kriittisenä julkaisuna. Erityistä huomiota sai Petteri Sihvosesta brändätty kirjoittajahahmo, jota kutsuttiin “johtavaksi jääkiekkoanalyytikoksi”, sittemmin vain Johtavaksi. 

Lehtien kilpailu päättyi vuonna 2017, kun Sanoma osti Urheilulehden liiketoiminnan A-lehdiltä ja yhdisti lehdet. 

Nyt on uuden tulemisen aika, sanovat Sihvonen ja niin ikään Urheilulehti-taustainen Samuel Savolainen, jotka tuottavat tällä viikolla toimintansa aloittavaa A-lehtien digiurheilumedia Aitiota. Sihvonen maalailee Aition myötä paluuta ”suomalaisen urheilujournalismin kulta-aikaan”, jossa mediat kilpailevat keskenään.

– Emme ole täällä lekottelemassa ja nautiskelemassa, vaan ottamassa samanlaista spurttia kuin 2000-luvun alussa, hän sanoo. 

Savolainen lisää Aition tähtäävän ”urheilukeskustelun johtajuuteen”.

– Siihen metodi on kirkas: suorapuheisuus, ravistelevat näkökulmat ja syvä ymmärrys. 

Viimeksi kaksikko työskenteli yhdessä Hämeen Sanomissa, Savolainen urheilutoimituksen esihenkilönä ja Sihvonen jääkiekkokirjoittajana. Yhdessä he vetivät muun muassa Kiekkokiuas-nimistä podcastia, joka jatkuu viikoittain myös Aitiossa. 

Savolaisella ja Sihvosella on ollut pitkäaikainen haave päästä luomaan uusi urheilumedia tyhjältä pöydältä. Ajankohta oli otollinen nyt, kun A-lehdet kiinnostui kaksikon ideasta.

”Tärkein tavoite on, että se sitouttaa ihmisiä digitaalisiin palveluihimme.”

Investointi on A-lehdillekin merkittävä. Sekä Sihvonen että Savolainen on palkattu yhtiön palvelukseen ja lisäksi Aitiolla on avustajabudjettia juttujen ostamiseen talon ulkopuolelta. Vakituisia avustajia ovat esimerkiksi Samuli Knuuti, Katleena Kortesuo ja Johanna Aatsalo

A-lehtien ajankohtaismedioiden johtaja Iina Artima-Kyrki sanoo, että urheilumedian lanseerauksella halutaan vahvistaa Apu360-sovelluksen sisältöjä ja myös laajentaa uusiin, urheilusta kiinnostuneisiin kohderyhmiin. 

– Tärkein tavoite on, että se sitouttaa ihmisiä digitaalisiin palveluihimme, hän sanoo. 

Apu360:ssa julkaistaan lähtökohtaisesti yhteiskunnallista journalismia esimerkiksi Imagen, Apu-lehden, Tuulilasin, Mondon ja amerikkalaisen laatulehti The Atlanticin tarjonnasta. Artima-Kyrki sanoo Aition sopivan palettiin hyvin, koska urheilu-uutisoinnin sijaan sen on tarkoitus keskittyä syvällisemmin urheilun ilmiöihin ja yhteiskunnallisiin ulottuvuuksiin. 

”Monia asioita voimme olla, mutta emme ainakaan urheilun PR-osasto.”

Savolainen lupailee Aition julkaisevan vähintään kolme juttua päivässä, pääosin tekstimuodossa. Tämän lisäksi on useampia podcasteja ja myöhemmin myös videosisältöjä. 

Tarkoitus on käsitellä suosituimpia urheilulajeja, kuten jääkiekkoa, jalkapalloa, pesäpalloa ja koripalloa sekä yksilölajeja. 

Savolaisen mukaan Aition sisällöt lähtevät joka päivä urheilumaailman kuumimmasta ja mielenkiintoisimmasta puheenaiheesta. Tavoitteena on myös julkaista omia uutisia, luoda puheenaiheita itse sekä taustoittaa ja analysoida urheilumaailman tapahtumia. 

Savolainen myöntää, että Aition kaltainen media voi päivittäisuutisoinnin sijaan noukkia rusinat pullasta eli keskittyä vain tärkeimpiin aiheisiin ja hoitaa ne mahdollisimman hyvin. 

– Aitiolta saa vaatia paljon, koska pyrimme antamaankin paljon, hän sanoo. 

Sekä Savolainen että Sihvonen ovat omilla urillaan tullet tunnetuiksi mielipiteitä jakavina journalisteina, jotka eivät olet kaihtaneet kovaakaan kritiikkiä. Sihvosen mukaan sama linja jatkuu Aitiossa. 

Toisaalta Savolainen sanoo, että Aition ei ole tarkoitus olla Urheilulehti uudessa paketissa, vaan mukana on hänen mukaansa sävyjä, joista Savolaista ja Sihvosta ei niin hyvin tunneta. 

– Varmaan käy niin, että kirjoittelustamme joku suuttuu. Mutta ajattelemme, että sittenpä suuttuu, ja jos haastattelua ei tule, sitten ei tule. Monia asioita voimme olla, mutta emme ainakaan urheilun PR-osasto. 

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast