Sulje

Tie auki digiosaamisen kärkeen

Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja

Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja

Viime lehdessä lupasin, että esittelemme tänä vuonna Suomen historian suurimman media-alan yhteisen kehityshankkeen Next Median tuloksia. Jo tästä lehdestä voit lukea ensimmäiset jutut. Tulosvuoden aikana valmistuu kymmeniä hankkeita ja läheskään kaikista niistä emme kirjoita.

Raportit ovat avoimesti luettavissa osoitteessa www.nextmedia.fi. Tulossa on myös asiaan liittyviä tilaisuuksia.

Next Median merkityksestä ja kauaskantoisuudesta ymmärtää enemmän katsomalla myös raporttien taakse. Kokonaisuudessa on paljon poikkeuksellista.

Ensimmäinen on koko. Rahallisena panostuksena se on media-alalla omaa luokkaansa. Neljän vuoden budjetti on noin 34 miljoonaa. Kokoon liittyy myös laajapohjaisuus. Yrityksiä on mukana noin 60, niistä puolet on media-alalta. Kanavien raja-aitojen alenemisen aikaan sopii, että eri mediat toimivat saman kehityshankkeen piirissä.

Muut mukana olevat yritykset ovat median yhteistyökumppaneita eli muun muassa ohjelmistoyrityksiä. Mitä paremmin median tarpeet tunnetaan, sen onnistuneempia ratkaisuja voidaan odottaa. Esimerkiksi järjestelmien ostajilta säästyy rahaa, kun lastentaudit on hoidettu jo kehityshankkeen aikana ja yhteisellä riskillä pois.

Oleellista Next Mediassa on, että käyttäjäpalaute ohjaa kehitystyötä. Työ etenee vaihe vaiheelta ja malli tukee sitä, että protot saadaan nopeasti käyttöön ja ripeästi tuotteistukseen.

Next Media on myös ensimmäinen kustantaja- eli sisältö- ja liiketoimintalähtöinen kehityskokonaisuus. Siksi siinä tutkitaan paljon myös median kulutusta ja käyttöä. Media-alan isot hankkeet ovat aiemmin keskittyneet tuotannon tehostamiseen ja laadun parantamiseen esimerkiksi painamisessa.

Yksi iso kortti on kääntämättä ja se liittyyy ihmisiin, vuorovaikutukseen, tiedonvaihtoon ja oppimiseen. Veikkaisin, että inhimillisessä, tiedolla ja ymmärryksellä lannoitetussa maaperässä itää tulevaisuuden menestystarinoita.

Se, että Next Mediaan osallistuu yhteensä kahdeksan tutkimuslaitosta ja korkeakoulua on oleellista tulevaisuuden osaamisen ja osaajien kasvattamisessa. Jo nyt esimerkiksi Aalto-yliopistossa opetetaan tablettijulkaisemisen graafista suunnittelua ja media-alalle sopivan, käyttäjälähtöisen kehittämisen mallia.

Ulkomailla otetaan nyt oppia Next Mediasta, hankkeet tosin ovat huomattavasti suppeampia. Ehkä Suomi on pian se maa, johon tullaan täydentämään osaamista ja etsimään tekijöitä.

Kommentit