Tilaa Uutiskirje!

Tärkeä itselle ja yhteiskunnalle

Näkökulmat

Kirjoittaja on Suomen Lehdistön päätoimittaja.

Paikallisten asioiden edistäminen, yhteiskunnallisten asioiden ja demokratian edistäminen, merkitys itselle.

Kaikissa näissä rooleissa suomalaiset arvostivat sanomalehdet korkealle, kun IRO Research kysyi syyskuussa mielipidettä tuhannelta suomalaiselta Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta.

Vahvimmaksi nousi paikallisuus. Neljä viidestä suomalaisesta pitää sanomalehtien toimintaa paikallisten asioiden puolesta erittäin tai melko merkityksellisenä.

Tulos ei yllätä, sillä paikallisia asioita ei mikään muu media seuraa samalla tarkkuudella kuin paikallislehdet ja maakuntalehdet. Positiivista on, että arvostus tuli lehtien myönteiselle toiminnalle – paikkakunnan asioiden edistämiselle.

Tämä ei ole pois sanomalehtien kriittisestä, valtaa vahtivasta roolista. Asioiden edistämistä on myös niiden paljastaminen ja raportointi. Ratkaisujen hakeminen alkaa ongelmien havaitsemisesta. Kyse on välittämisestä.

Sanomalehtien yhteiskunnallinen merkitys on peruste tilausten alennetulle arvonlisäverolle. Hyödykkeillä ja haitakkeilla on läntisissä sivistysvaltioissa erilainen verorasitus.

Lähes yhtä merkityksellisenä suomalaiset pitävät sanomalehtien laajempaa yhteiskunnallista toimintaa demokratian tukijana. Ilman vapaata, moniarvoista mediaa ei ole toimivaa demokratiaa ja sananvapautta. Sanomalehdet kantavat tässä suurta vastuuta sekä paikallisella, alueellisella että valtakunnallisella tasolla.

Sanomalehtien tuottama, painetuissa lehdissä ja digitaalisissa palveluissa julkaistava sisältö on erittäin tai melko merkityksellistä kolmelle neljästä yli 15-vuotiaasta. Lehden henkilökohtainen merkitys on tärkeä, koska se ratkaisee lukemisen ja tilaamisen. Tätäkin kautta nousee esiin merkitys yhteiskunnalle: tietävät, osaavat ja aktiiviset kansalaiset ovat Suomen menestyksen voimavara.

Sanomalehtien yhteiskunnallinen merkitys on peruste tilausten alennetulle arvonlisäverolle. Hyödykkeillä ja haitakkeilla on läntisissä sivistysvaltioissa erilainen verorasitus.

Tämä perusperiaate ja sen päivittäminen digiaikaan on nostettu hienosti esiin viimeaikaisessa poliittisessa keskustelussa puoluejohtajia myöten. Peistä taitetaan siitä, alennetaanko printtiveroa, digiveroa vai molempia. Teot vaalien jälkeen ratkaisevat, mutta ainakin tahto on nyt oikeansuuntainen.

Tässä asetelmassa odotan mielenkiinnolla johtavien poliitikkojen kohtaamista media-alan yhteisessä Mediapäivässä 12. marraskuuta Finlandia-talossa.

Lisää aiheesta