Tilaa Uutiskirje!

Talvesta tulee viileä myös media-alalla: Viestimedian Anu Nissisen mukaan kulujen nousulla on iso vaikutus

Mediataloutta painavat jakelu- ja painokustannusten nousu, ostovoiman heikkeneminen ja taantuman uhka. Viestimedian toimitusjohtaja Anu Nissinen epäilee Postin moraalista oikeutusta hinnoitella haja-asutusalueiden jakelu muuta maata kalliimmaksi.

Viestimedia on kehittänyt digitarjontaansa. Monet valitsevat silti printin. ”Tilaajat tykkäävät edelleen printistä, ja kauhean mielellämme me sitä tarjoamme, jos hinta on jollain tapaa järkevä”, sanoo Anu Nissinen.
Ajankohtaiset

Miten kylmältä ensi talvi näyttää, Viestimedian toimitusjohtaja Anu Nissinen?  

Kyllä se viileä varmasti on. Tässä on hurjat paperin hinnan nousut, Postin nykyiset ja tulevat hinnankorotukset ja yleinen taloudellinen tilanne. Lisäksi meidän ydinkohderyhmällämme eli maatalousyrittäjillä on monilla vaikea tilanne energian ja lannoitteiden hinnannousun vuoksi. Lyhyen aikavälin haasteiden lisäksi esimerkiksi Postin toiminnalla on pidemmän aikavälin seurauksia suomalaiselle uutismedialle.

Miten suuria hinnankorotukset ovat? 

Sanomalehtipaperin hinta on käytännössä tuplaantunut viime vuoteen verrattuna. Postin osalta korotukset ovat kovia ja niitä on tullut poikkeuksellisen usein. Näillä on iso vaikutus meidän taloustilanteeseemme. 

Miltä vaikuttavat mainostajien aikeet?  

Olemme vielä odottavissa tunnelmissa. Kaikkihan riippuu siitä, miten mainostajat näkevät oman kysyntänsä kehittyvän. Meillä on paljon maataloussektorin mainontaa, joka on muuta tasaisempaa niin nousu- kuin laskusuhdanteissa. 

Posti suunnittelee siirtyvänsä ensi vuoden alussa lehtien päiväjakelussa aluehinnoitteluun, jossa Suomi jaetaan kolmeen vyöhykkeeseen väestötiheyden perusteella. Käytännössä se tarkoittaa kalliimpia jakeluhintoja pieniin kuntiin ja haja-asutusalueille. Mitä ajatuksia tämä herättää?  

Postillahan on oikeus toimia näin, he ovat liikelaitos, mutta voi myös kysyä toiminnan moraalista oikeutusta kansalaisten yhdenvertaisuuden kannalta. Meidän kaltaisellamme toimijalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin Posti. Oletuksemme on, että meidän tilaajistamme valtaosa asuu kalliimman jakelun alueella. Posti on valtion omistama yritys, jonka strategia on panostaa pakettijakeluun ja muun postin jakaminen tuntuu olevan pakollinen paha. Posti voisi päättää toisinkin. 

Miten aiotte sopeutua kustannuspaineisiin? 

Yksi tapa on se, että olemme alkaneet myydä tietyille kohderyhmille pienempiä kokonaisuuksia. Viime vuonna aloitimme MT Hevoset ja tänä vuonna aloimme myydä erillisenä tuotteena MT Metsää, johon kuuluu sekä verkko- että printtiversio. Ne ovat edullisempia kuin koko Maaseudun Tulevaisuuden tuoteperhe. Koko ajan mietimme, millaisilla tuoteyhdistelmillä etenemme. 

Emme aio esimerkiksi vähentää lehtien sivumäärää kustannusten vuoksi, mutta luultavasti tulemme karsimaan peittojakeluja. 

Aiotteko nostaa tilaushintoja?

Mietimme huolella, että hintoja ei koroteta yhtään enempää kuin on pakko. Tilaajat ovat erittäin hintatietoisia. 

Kaleva Media ja Turun Sanomat laskuttavat kalliin jakelun alueilla asuvilta tilaajilta muita enemmän. Onko tämä vaihtoehto teille jatkossa?  

Meillä tulee olemaan vain yhdet hinnat. Tähän on parikin syytä. Todennäköisesti suurin osa meidän tilaajistamme tulee olemaan Postin uudessa mallissa kalliimman hinnoittelun alueella. Tämä on myös tärkeä yhdenvertaisuusasia, jolla on meille oikeasti periaatteellista merkitystä.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast