Sulje

Startupien tapaan

Kokeilut

Suurimmissa suomalaisissa mediataloissa viljellään kiivasta kokeilukulttuuria. Siinä opitaan nopeasti: kokeillaan paljon ja tapetaan toimimattomat ideat mieluiten heti.

Helsingin Sanomien digikehitystiimi siirtyi pari kuukautta sitten viikkosykliin.

Maanantaina yksikkö miettii, mikä on sen ydinongelma. Jo perjantaina ratkaisua testataan yleisöllä.

– Siinä on monta kertaa tullut kumottua lasikuution sisällä kehitelty idea, Helsingin Sanomien digijohtaja Mikael Liljedahl sanoo.

Liljedahlin mukaan käyttäjään on yksinkertaista päästä kiinni: halukkaita testaajia löytyy.

Helsingin Sanomilla on sosiaalisessa mediassa ryhmiä, joissa kuullaan asiak­kaan näkemystä, on kyselytyökaluja ja mahdollisuus raskaampiin tutkimuksiin.

Pelkään, että Suomen mediassa pähkitään aivan liian paljon oman tiimin kesken asioita. Tällöin on suuri vaara, että vähät resurssit tekevät liiketoiminnan kannalta vähäpätöisiä asioita.

Nopeimmat reaktiot kerätään juttelemalla ihmisten kanssa kadulla.

– Pelkään, että Suomen mediassa pähkitään aivan liian paljon oman tiimin kesken asioita. Tällöin on suuri vaara, että vähät resurssit tekevät liiketoiminnan kannalta vähäpätöisiä asioita, Liljedahl sanoo.

Suurimmissa suomalaisissa mediataloissa käytetään startupeista tuttuja menetelmiä tuotekehityksessä. Osassa ollaan jo pitkällä.

Ydinajatus uudessa kulttuurissa on kokeilla paljon, hakea mahdollisimman nopeasti yleisöltä palautetta ja tappaa toimimattomat ideat nopeasti.

Kokeilut pilkkoutuvat palasiin, niin myös riskit.

Yle sai hiljattain vuoden Lean-teko-palkinnon verkkokehityksen ketterästä johtamisesta.

Suuri muutos Ylellä on ollut uusi rahoitusmalli internet-yksikössä. Rahaa ei enää haeta vuosittain yksityiskohtaisilla hankekuvauksilla. Johtoryhmä päättää rahoituksen tason, mutta potti jaetaan internet-päälliköiden kokouksissa.

– Päätöksenteko on viety sinne, missä asiantuntemus on. Se tuo joustavuutta ja mahdollistaa kehitystyön pienissä sykleissä, Ylellä muutosta johtanut lean-agile enterprise coach Mirette Kangas sanoo.

Myös KSF Mediassa toimintakulttuuri muuttuu.

Syksystä saakka kokeiluja on johdettu niin sanotun kanban-seinän avulla, johon on visualisoitu koko yhtiön tuotekehitys. Seinän edessä palaveerataan ja tehdään päätökset kokeiluista. Jatkoon vai ei?

– Perinteinen tapa tehdä kehitystyötä on mielipiteillä johtamista: se kenellä on vahvin näkemys, voittaa. Mutta moderni johtaminen ohjautuu käyttäjäarvon kautta, KSF Median digijohtaja Sami Kallinen sanoo.

> Lue lisää Suomen Lehdistöstä 6/2016. Tilaa printtilehti täältä.

Kommentit