Tilaa Uutiskirje!

Sanoman yhteistyö SOK:n kanssa tiivistyy

Myös maakuntalehtiin voisi syntyä S-ryhmän sisällön tuotannon hubeja, väläyttää SOK Mediasta vastaava Veli-Pekka Ääri.

Puheenaiheet korostuvat markkinoinnissa, kertoo Veli-Pekka Ääri. Esimerkiksi nyt SOK pyrkii luomaan sosiaalisen median keskustelua siitä, tuleeko hillo joulutortussa päälle vai alle. Kuva: Vesa Laitinen
Ajankohtaiset

Sanomaan syntyy yksi S-ryhmän sisällön tuotannon hubeista. Näin kuvailee SOK Mediasta vastaava johtaja Veli-Pekka Ääri.

Viime viikolla Sanoma tiedotti, että se tuottaa jatkossa sisällöt SOK:n asiakaslehti Yhteishyvään ja sen digikanaviin sekä joihinkin muihin S-ryhmän asiakasviestintäkanaviin.

Aiemmin Yhteishyvää on tehty SOK:n omin voimin sekä yhteistyöverkostossa, jossa merkittävin ulkopuolinen kumppani on ollut Otavamedia.

SOK Mediassa työskentelee noin 150 henkilöä. Koska mainonnan, markkinoinnin ja viestinnän rajat hälvenevät, Äärin mukaan on mahdotonta tarkkaan määritellä, ketkä työskentelevät kaupallisten sisältöjen parissa.

Mihin SOK tarvitsee Sanomaa?

– Lähtökohtaisesti me osaamme kaupankäynnin ja mediatalot osaavat sisällöt. Sisällöt on fiksumpaa ostaa medialta, Ääri sanoo.

Äärin mukaan ratkaisu ei liity siihen, mistä S-ryhmä ostaa jatkossa medianäkyvyyttä.

”Lähtökohtaisesti me osaamme kaupankäynnin ja mediatalot osaavat sisällöt. Sisällöt on fiksumpaa ostaa medialta.”

Hän huomauttaa, että alueellisten mediasisältöjen osaaminen on maakunnissa. Vastaavia sisällön tuotannon yksiköitä voisi hyvin syntyä myös sinne.

Sanoman Luovat sisällöt -yksikön johtaja Eva Kohonen ei kommentoi sopimuksen taloudellista merkitystä Sanomalle.

– Olemme tehneet paljon aiemminkin, mutta nyt syvennämme ja laajennamme yhteistyötä sisällöissä, konseptoinnissa, tuotannossa ja suunnittelussa.

– Sisältöjä on toki sen verran, että dedikoituja (vain SOK:lle omistautuneita) ihmisiä tarvitaan, Kohonen toteaa.

Kohosen mukaan journalismin ja markkinointisisällön tuotannot Sanoman sisällä on eriytetty. Yhtiön kumppaniverkostossa voi kuitenkin olla tekijöitä, jotka tekevät sekä journalistista että markkinointisisältöä.

Veli-Pekka Äärin mukaan SOK Media toimii nykyään puheenaihekeskeisesti. Se tarttuu ilmiöihin ja ruokkii niitä omilla sisällöillään, oli kyse ruokatrendeistä tai halpuuttamisesta.

Sanoma tuottaa sisältöjä ensisijaisesti S-ryhmän omiin kanaviin: esimerkiksi kolme reseptiä ja artikkeli nyhtökaurasta tarpeen vaatiessa.

”Mediaraha meiltä tulee perässä, jos lehdet vain pitävät yleisöstä kiinni.”

– Julkaisutoiminnan johtaminen on entistä tiukemmin meidän käsissämme, Ääri kuvaa työnjakoa.

Äärin johdolla SOK:n markkinointipanostuksia on siirretty pois printistä ja perinteisestä tarjousmainonnasta mainostajan omiin kanaviin. Sisältöjä ajatellaan palveluna.

– Mediaraha meiltä tulee perässä, jos lehdet vain pitävät yleisöstä kiinni, hän sanoo.

Uudentyyppinen markkinointi myös toimii Äärin mukaan. S-ryhmä on esimerkiksi tehnyt yhteistyötä Satokausikalenterin tekijöiden kanssa. Kalenterissa esiteltyjä kauden sesonkikasviksia on nostettu esille myymälöissä.

– Myimme vuositasolla 12 miljoonaa kiloa aiempaa enemmän vihanneksia, Ääri sanoo.

Oikaisu 2.12. klo 13.11: Aiemmasta versiosta sai käsityksen, että Yhteishyvän sisällöt tehdään tällä hetkellä kokonaan Otavamedialla.

Lisää aiheesta