Sulje

Saksalaiskonserni tuplasi alueellisen yleisönsä digissä: perusti maksullisen palvelun rinnalle ilmaissaitin mobiilisukupolvelle

Yleisöt

Uutispalvelu Moin.de tekee jotain ihan muuta kuin Hampurin alueen johtava perinteinen sisarbrändi.

Äänekkäämpi, hullumpi, koukuttavampi.

Jan David Sutthoff pohtii, miten viime vuoden keväällä perustettu Moin.de-sivusto eroaa perinteisestä lehti­brändistä Hamburger Abendblattista. Kumpaakin kustantaa Funke Mediengruppe ja molemmat ilmestyvät Hampurin ympäristössä Pohjois-Saksassa.

– Me teemme jutut, jotka koskettavat monia ihmisiä, emme kirjoita kaupunginosista ja kortteleista, Moin.de:n toimituksen päällikkö Sutthoff sanoo.

Eroavaisuuksia lehtien välillä on hänen mukaansa paljon.

Moin.de:n sisältö on ilmaista. Jutut ovat usein lyhyitä. Ääni annetaan useammin yksilölle. Toimitus kaivaa aiheita sosiaalisesta mediasta. Ennen kaikkea Moin.de:n aiheiden pitää herättää tunteita niin kuin esimerkiksi rikokset tai alueen korkeat vuokrat tekevät.

”Jokaisen meidän toimittajamme täytyy olla myös hakukoneoptimoiva toimittaja. Jokainen oppii myymään sisältöä.”

Funke Mediengruppe perusti Moin.de­:n keväällä 2020, jotta se saisi paremman jalansijan Pohjois-Saksan digitaalisesta markkinasta. Se halusi tavoittaa yleisöä laajemmin kuin mihin maksullinen päivälehden verkkosivu yltää.

Uuden sivuston kohderyhmää ovat ihmiset, jotka saavat uutisensa ensisijaisesti mobiilista. Yleisö on nuorempaa kuin perinteisellä lehtibrändillä, mutta ikähaitari venyy parikymppisistä eläkeläisiin.

Puoli vuotta aloituksen jälkeen Moin.de ja Abendblatt tavoittivat konsernin oman kertoman mukaan parhaimmillaan yhteensä kaksi kertaa enemmän yleisöä kuin Abendblatt yksin aiemmin. Lisäksi uusi portaali toi jo tuolloin merkittävästi mainostuloja ja oli maksanut siihen sijoitetut varat takaisin.

Hyvänä kuukautena Moin.de kerää Sutthoffin mukaan verkossa enemmän yleisöä kuin Hampurin suurin sanomalehti Abendblatt, huonona vähemmän. Miten tähän voi päästä niin nopeasti nollasta?

– Me tiedämme, miten Google ja sosiaalinen media toimivat. Meillä on 15–20 juttua päivässä, mutta yritämme saada niille niin paljon huomiota kuin mahdollista, Sutthoff sanoo.

Hän on työskennellyt aiemmin Saksan Huffington Postissa.

– Jokaisen meidän toimittajamme täytyy olla myös hakukoneoptimoiva toimittaja. Jokainen oppii myymään sisältöä. Koukuttavat otsikot ovat tärkeitä, mutta vielä tärkeämpää on löytää hyvät aiheet. Se ei ole niin helppoa kuin miltä kuulostaa.

Moin.de aloitti kuuden hengen ”startupina”, joka toimii samassa talossa mutta erillään Abendblattin toimituksesta. Nyt toimittajia on kymmenen. Osa jutuista on valtakunnallisia ja tulee konsernin poolista, jossa toimii kolme muutakin Saksan eri osiin keskittyvää palvelua samalla idealla kuin Moin.de.

Valtaosa Moin.de:n yleisöstä tulee Googlesta. Sutthoffin mukaan toisin kuin Abendblattin maksava yleisö Moin.de:n lukijat eivät ole kovin uskollisia eikä sivusto ole riittävän tunnettu Pohjois-Saksassa.

Siksi toimitus pyrkii laajentamaan tonttiaan sosiaaliseen mediaan. Se on luonut promomielessä kolme ryhmää Facebookiin ja Küstenkindern-uutiskirjeen. Nimi viittaa pohjoissaksalaiseen elämäntapaan, jossa Itämeren rannikko ja sen matkailuelinkeino ovat keskeisiä.

Sutthoffin mukaan ilmainen saitti ei ole syönyt perinteisen sisarbrändin ansaintaa. Kilpailijat ovat muualla.

– Me tavoitamme uusia ja eri yleisöjä kuin Abendblatt. Esimerkiksi heitä jotka eivät enää käytä perinteistä mediaa tai joilla ei ole aikaa lukea lehtiä, Sutthoff sanoo.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit