Tilaa Uutiskirje!

Puhelinmyyntiin tulee pakollinen jälkivahvistus: ”Pyrimme saamaan tilauksia jatkumaan mahdollisimman paljon kestona ennen vuodenvaihdetta”

Kaleva Median Petri Karjalainen, Sanoma Media Finlandin Niina Ryynänen ja Mediatalo Keskisuomalaisen Anna-Maija Lyytinen.
Ajankohtaiset

Ensi vuoden alussa tulee voimaan kuluttajasuojalain muutos, jonka seurauksena puhelimitse myydyt lehtitilaukset täytyy vahvistaa jälkikäteen kirjallisesti. Kysyimme, miten jälkivahvistus aiotaan hoitaa eri taloissa.

Petri Karjalainen
Kaleva Median asiakkuusjohtaja

”Edellytämme puhelinmyynnin kumppaneiltamme, että he pystyvät hoitamaan jälkivahvistuksen. Pelkäsimme, että joutuisimme rukkaamaan omaa järjestelmäämme. Totesimme kuitenkin, että on epideeminen ongelma, jos tilausjärjestelmäämme asti pääsee vahvistamattomia tilauksia. Tekstiviesti on tapa, jolla suostumus hoidetaan. Ruotsista oli arvio, että 10–15 prosenttia puhelimessa sovituista kaupoista jää vahvistamatta. Se tarkoittaa, että joudumme soittelemaan perään. Hyvä puoli asiassa on, että maaliin saaduissa kaupoissa on parempi pito.”

Niina Ryynänen
Sanoma Media Finlandin kuluttajamyynnin ja asiakkuuksien johtaja

”Rakennamme puhelinmyynnin jälkivahvistukseen asiakkaalle mahdollisimman helpon, automatisoidun mallin, jossa asiakas voi tehdä kirjallisen jälkivahvistuksen heti puhelun jälkeen esimerkiksi tekstiviestillä. Asian järjestäminen on edellyttänyt jälkivahvistusprosessin, hoitomallien ja järjestelmäkyvykkyyksien rakentamista. Olemme kartoittaneet eri vaihtoehtoja, tutkineet vastaavia kansainvälisiä käytäntöjä ja tehneet omia testejä optimaalisen ratkaisun toteuttamiseksi. Eri lähteiden mukaan noin 80 prosenttia tekee jälkivahvistuksen.”

Anna-Maija Lyytinen
Mediatalo Keskisuomalaisen kuluttajamyynnin ja markkinoinnin johtaja

”Meidän neljä puhelinmyyntikumppaniamme hoitavat jälkivahvistuksen, ja me otamme vastaan vain vahvistettuja tilauksia. Jos riski 20 prosentin laskusta puhelinmyynnissä toteutuu, se on merkittävä mutta emme ole paniikissa. Menemme kestotilaus edellä, jolloin jatkomyyntiä on tarve tehdä vähemmän. Markkinoinnin automaatio hoitaa myyntiä pitkälle sähköpostilla ja tekstiviestillä, ja puhelinmyynti tulee vasta prosessin lopussa. Pyrimme saamaan tilauksia jatkumaan mahdollisimman paljon kestona ennen vuodenvaihdetta.”

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast