Sulje

 Sirpa Kirjonen

Päästetään mielikuvitus villiksi

Sirpa Kirjonen, Sanomalehtien Liiton kuluttaja- ja mediamarkkinoinnin johtaja

Syyskuun lopussa Haagissa pidettiin sanomalehtialan kansainvälistä markkinointia ja kehittämistä tukevan INMAn konferenssi. Ohjelmatarjonnassa innostuin erityisesti mielikuvitussanomalehden toiminnan uudistamisesta ja varsinkin siitä, miten inspiroivalla tavalla esitys oli toteutettu.

Viidelle eri maan sanomalehdissä toimivalle asiantuntijalle oli annettu hyvissä ajoin kuvitteellisen mutta perinteisellä tavalla toimivan sanomalehtikustantajan tiedot. Luulenpa että moni läsnäolija koki tuttuuden tunnetta, kun nauhalta kuului The Newsin menneisyyttä ja nykypäivää koskevia taustoja.

Kunkin asiantuntijan tehtävä oli laatia kolmivuotinen suunnitelma, kuinka The Newsista kuoriutuisi moderni, palveleva ja menestyksekäs uutismedia.

Kehityssuunnitelmansa esittivät lehdelle nimetty päätoimittaja, markkinointijohtaja, toimituspäällikkö, sosiaalisen median johtaja ja toiminnan organisoimispäällikkö.

Sinänsä tapa on tuttu vaikkapa yrityspelejä pelanneelle tai ideointipäivässä erilaisia ideahattuja päässään pitäneelle, mutta harvemmin kaiketi seminaarin esityksiä on toteutettu näin.

Harjoitukseen osallistuneet olivat pitkälle esittämiensä kehittämisalueiden asiantuntijoita. Ehdotukset olivat moderneja, hyviä ja osaksi jo toimiviksikin havaittuja.

Päätoimittaja kehotti muun muassa kirkastamaan, mitä sisältöä tarjotaan missäkin sanomalehden julkaisualustassa ja millä hinnalla. Hän totesi, että ihmiset luottavat nimenomaan painettuihin paikallisuutisiin niin paljon, ettei painetun sanomalehden jatkoa kannata aliarvioida. Jossain kuulemma puhutaan jo printin renessanssista.

Sosiaalisen verkostojen asiantuntija kehotti kuulemaan kuluttajia tarkasti. Kuulemalla voi oppia ihmeellisiä asioita!

Toimituspäällikkö ehdotti näkökulman muuttamista lukijasta asiakkaaksi. Asiakkaan odotukset kun ovat suuremmat kuin lukijan.

Nopeus ja toisilta oppiminen, protoilut ja muut testaamiset ovat osa menestyksen varmistamista. Varmasti hyviä ehdotuksia monelle muullekin sanomalehdelle kuin The News.

Mitäpä jos kuitenkin heittäydyttäisiin mielikuvituksen avulla vielä villimmiksi? Päätoimittaja tekisi markkinointisuunnitelman, markkinointijohtaja uudistaisi sisällön, sosiaalisen median johtaja pohtisi painetun lehden kehittämistä.

Yksi villien ajatusten päivä tai edes parituntinen, jonka jälkeen porukalle katsottaisiin syttyikö aivan uuden värisiä lamppuja – tai kuinka paljon niitä syttyikään…

Voisitko kokeilla tällaista jopa omassa yrityksessäsi?

Kommentit