Naistenlehti Olivian toimitus teki yli puolet vuoden 2012 ensimmäisestä lehdestä joukkoistamalla. Tätä varten rakennettiin Oma Olivia -sivusto.
– Oma Olivia on ainutlaatuinen koko maailmassa, koska se otti lukijat mukaan lehdenteon kaikkiin vaiheisiin, sivuston suunnittelusta vastannut ja sitä väitöskirjaansa varten tutkiva Tanja Aitamurto sanoo.
Oma Olivia yllätti lehden toimituksen monin eri tavoin. Päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmäelle iloisin yllätys oli lukijoiden motivaatio. Lukijat osallistuivat lehdentekoon kiinnostuksesta eivätkä pelkkien palkintojen toivossa.
– Mahdollisuus vaikuttaa ja olla osa jotain itselle tärkeää motivoi lopulta enmmän kuin palkinnot.
Sivusto innosti 900 lukijaa aktiiviseen lehdentekoon. Kaikkiaan sivusto keräsi noin 5000 eri kävijää viikossa syys- ja joulukuun 2011 välisenä aikana. Aitamurron mukaan suuresta kävijäjoukosta huolimatta Oma Oliviasta muodostui nopeasti tiivis yhteisö.
– Oma Olivia toi lehden lukijasuhteeseen uuden ulottuvuuden: lukijoiden välisen suhteen. Tämä syntyi, kun lukijat pääsivät keskustelemaan keskenään.
Lue lisää Olivian kokeilusta Suomen Lehdistöstä 1/2012.