Sulje

Olli Sulopuisto

Mitä osaatte tehdä nopeasti?

journalismi

Ajankohtaisiin asioihin kannattaa reagoida muutenkin kuin kirjoittamalla. Toimitus voi alkaa tuottaa vaikkapa fanituotteita.

Aina välillä toimituksen syliin saattaa tipahtaa aiheita, joista yleisö on loputtoman kiinnostunut. Niin kävi kesäkuussa minnesotalaiselle Minnesota Public Radiolle (MPR), kun toimituksen viereisen kerrostalon seinää pitkin kiivennyt pesukarhu ei enää päässytkään alas.

Toimittaja Tim Nelson tviittasi ahkerasti eläimen kiipeilyn etenemisestä. Pian ihmiset alkoivat julkaista fanikuvia pesukarhusta ja kysellä, olisiko mahdollista saada sitä esittäviä fanituotteita.

Oli selvää, että vaikka yleisön kiinnostus oli suurta, se ei kestäisi kovin kauan. Ensimmäiset jutut eläimestä julkaistiin tiistaina, ja se pääsi turvaan talon katolle keskiviikkona. Tuolloin MPR-kanavan verkkokaupassa oli jo tarjolla t-paitoja ja kangaskasseja.

Ensimmäinen kysymys tällaisissa tapauksissa kuuluu ”vaikuttaa hyvältä, mutta kuka sen ehtii tehdä?”

Ensimmäinen kysymys tällaisissa tapauksissa kuuluu ”vaikuttaa hyvältä, mutta kuka sen ehtii tehdä?” Radiokanavan jokainen osasto nimesi pesukarhuprojektille vastuuhenkilön, ja vähemmän kiireisiä hankkeita pantiin hetkellisesti jäihin. Tarvittaessa muut auttoivat projektiin irrotettujen työntekijöiden deadline-kiireiden kanssa.

Toinen asia eli verkkokaupan pystyttäminen kävi nopeasti Shopify-palvelun avulla. Painatus ja jakelu ulkoistettiin kolmannelle osapuolelle. Markkinointiosaston tehtäväksi jäi oikeastaan vain tuotteiden suunnittelu ja hinnan päättäminen.

Solutions Set -julkaisun haastattelussa radiokanavan jäsenyyspäällikkö kertoi, että tuotevalikoiman suunnittelussa kaikkein tärkeintä oli tarjota asiakkaille vaihtoehtoja. Oli mahdollista ostaa parinkympin t-paita tai liittyä kuukausilahjoittajaksi, jolloin kangaskassi tuli ikään kuin tilaajalahjana kaupan päälle.

Koko pesukarhuhanke syntyi yleisön kiinnostuksesta, joten MPR jätti myös tuotteiden promootion sosiaalisen median käyttäjien huoleksi. Miksi tuputtaa silloin kun innostusta riittää?

Fanituotteiden myyminen voi tuntua suomalaisen sanomalehden näkökulmasta omituiselta, mutta se ei suinkaan ole ainoa tapa, jolla voidaan hyödyntää yleisön ylitsevuotavaa kiinnostusta jotakin asiaa kohtaan.

Fanituotteiden myyminen voi tuntua suomalaisen sanomalehden näkökulmasta omituiselta, mutta se ei suinkaan ole ainoa tapa, jolla voidaan hyödyntää yleisön ylitsevuotavaa kiinnostusta jotakin asiaa kohtaan.

Toinen esimerkki saatiin syyskuun loppupuolella. Yhdysvaltalainen Vox-verkkolehti julkaisi interaktiivisen infografiikan, jossa vertailtiin Christine Blasey Fordin ja Brett Kavanaugh’n tapaa vastata kysymyksiin senaatin kaksipäiväisessä kuulemisessa. Ford syytti korkeimman oikeuden tuomariksi pyrkinyttä Kavanaugh´ta seksuaalisesta ahdistelusta.

Graafikkojournalisti Alvin Chang kertoi Source-julkaisulle pyöritelleensä aihetta kollegoiden ja ystävien kanssa jo ensimmäisenä päivänä eli torstaina, mutta varsinaisen idean hän sai perjantaiaamuna. Nopeus oli tärkeää: juttu oli saatava julki ennen viikonloppua, koska silloin Voxin sivuilla on paljon vähemmän kävijöitä.

Niinpä Chang mietti, mikä asiassa oikeastaan oli olennaista ja päätyi yksinkertaiseen ratkaisuun. Hän laski, kuinka monta kertaa Ford ja Kavanaugh vastasivat tai jättivät vastaamatta senaattorien kysymyksiin. Tämän kyllä-ei-laskutoimituksen pohjalta hän piirsi pylväsgraafin, jossa siniset ja punaiset kohdat kertoivat, kummasta vastaustyypistä oli kyse.

Kolmas hyöty oli se, että lukijat tajusivat graafista heti, mitä sillä viestittiin.

Yksinkertaisuus oli kolminkertainen etu. Ensinnäkin se tarkoitti, että jutun sisältö oli nopeasti toteutettavissa – ei tarvittu monimutkaisia Excel-kaavoja, piti vain käydä kuulemisen pöytäkirja läpi ja laskea kahdenlaisia vastauksia. Toisekseen siitä seurasi, että myös tekninen toteutus sujui nopeasti.

Kolmas hyöty oli se, että lukijat tajusivat graafista heti, mitä sillä viestittiin. Changin alkuperäinen havainto oli, että Kavanaugh kierteli vastauksissaan paljon enemmän kuin Ford. Yksinkertaisesti värikoodattu graafi todisti sen oikeaksi.

Kolme vinkkiä reagointiin

1. Kun vauhdilla on väliä, käytä olemassa olevia palveluita (esim. verkkokauppa) sen sijaan että tekisit itse vähän paremman.
2. Kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta toimivuus mobiilissa on tavallistakin tärkeämpää, kun halutaan ratsastaa juuri nyt leviävällä aiheella.
3. Älä yritä tekohengittää aihetta. Ei kannata turhaan anella huomiota sisällöille, kun yleisön kiinnostus on jo hiipunut.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit