Sulje

Mediamainonta kasvoi vaalien avulla ja ilman

mainonta

Painetuissa lehdissä mainonta nousi eniten kaupunkilehdissä.

Mediamainonta kasvoi huhtikuussa 12,8 prosenttia verrattuna vuoden 2018 huhtikuuhun. Vaalimainonta toi kasvusta suurimman osan: 8,7 prosenttia. Muualta tullut kasvu oli 4,1 prosenttia. Tiedot perustuvat Kantar TNS Oy:n tietoihin.

Eduskuntavaalit järjestettiin 14. huhtikuuta ja europarlamenttivaalit 26. toukokuuta.

Mediamainontaan käytetty nettoeuromäärä kasvoi eniten ulkomainonnassa, jossa nousua oli 68,3 prosenttia.

Painettujen lehtien puolella parhaiten pärjäsivät kaupunkilehdet, joissa kasvua kertyi 17,1 prosenttia viime vuoden huhtikuuhun verrattuna.

Painetuissa sanomalehdissä nousua tuli 9,5 prosenttia ja painetuissa aikakauslehdissä 1,8 prosenttia.

Huhtikuussa mediamainontaansa lisäsivät erityisesti öljy- ja energiayhtiöiden, kosmetiikan, matkailun ja liikenteen ja elintarvikkeiden mainostajat.

Sen sijaan lääkkeiden, avoimien työpaikkojen, pukeutumisen ja telepalvelujen ilmoittelu putosi huhtikuussa miinukselle vuotta aiempaan verrattuna.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit