Tilaa Uutiskirje!

Media-alan yhteinen tunnistautumispalvelu etenee: ”Haluamme, että ratkaisua voi käyttää yhtä lailla Ylen kaltainen suuri yhtiö kuin pieni mediayritys tai muu toimija”

Alma Media ja Yle ovat mukana osuuskunnassa, joka tähtää kansallisen digitaalisen kirjautumispalvelun lanseeraamiseen. Se helpottaa mainonnan, tilaustarjousten ja sisällön kohdentamista. Myös sisällöstä maksaminen verkossa voi helpottua.

”Kaikki mediatoimijat suosivat nyt kirjautumista lisääviä strategioita”, Alma Median digijohtaja Santtu Elsinen perustelee yhteistä kirjautumisratkaisua.
Ajankohtaiset

Media-alalle on pitkään valmisteltu yhteistä digitaalista tunnistautumisratkaisua. Nyt hanke on viimein toteutumassa laajemmin hartioin.

Mediatalot löysivät kumppanikseen teknologiateollisuuden, jonka piirissä on valmisteltu omaa sähköisen kirjautumisen palvelua.

Kesällä perustettu Suomen Tunnistautumisosuuskunta tuli tässä kuussa ulos visiolla alkuun heikosta, sähköpostipohjaisesta ja lopulta vahvasta kansallisesta tunnistautumisratkaisusta. Sen on tarkoitus olla nykyisiä ratkaisuja kustannustehokkaampi vaihtoehto ja tulla käyttöön loppuvuodesta.

– Kirjautumisratkaisun hyödyt ovat sitä suuremmat, mitä laajemmassa käytössä se on. Kuluttajalle on sitä kätevämpää, mitä useampaan paikkaan hän tunnuksilla pääsee. Poolaamalla toimijoiden resurssit yhteen lopputulos on myös edullisempi, Alma Median digijohtaja ja Suomen Tunnistautumisosuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Santtu Elsinen perustelee.

Osuuskunnan perustajajäseniä ovat Alma Media ja Yleisradio sekä palvelun toteuttavat kyberturvayhtiö Nixu ja internet-teknologiayhtiö Digital Living. Sitra rahoittaa hanketta.

”Tarkoitus on luoda kotimainen vaihtoehto, jossa kuluttajan tietosuojaa kohdellaan toisin kuin kansainväliset teknojätit tekevät.”

Mukaan halutaan laajasti media-alan yrityksiä muiden yritysten, julkisyhteisöjen ja kolmannen sektorin toimijoiden lisäksi. Yritys voi tulla vain asiakkaaksi tai myös osuuskunnan jäseneksi. Palvelun hinta on sidottu käyttäjien määrään ja vaihtelee tuhannesta eurosta kuusinumeroisiin summiin vuodessa. Osuuskunnan jäsenyys maksaa 10 000 euroa.

– Haluamme, että ratkaisua voi käyttää yhtä lailla Ylen kaltainen suuri yhtiö kuin pieni mediayritys tai muu toimija. Osuuskunnan jäsenenä voi vaikuttaa, mihin suuntaan palvelu kehittyy, Elsinen sanoo.

Media-alan yhteisen kirjautumisen päätavoite on ollut lisätä kirjautunutta käyttöä median palveluissa. Jos nyt kaavailtu ratkaisu etenee vahvaan tunnistautumiseen, se voi tulevaisuudessa helpottaa myös mediapalveluista maksamista.

Santtu Elsinen näkee, että mediayrityksille kevyt tunnistautuminen on tällä hetkellä vahvaa keskeisempää. Siinä kuluttajasta ei välttämättä saada juuri muuta tietoa kuin sähköpostiosoite.

Jo se kuitenkin helpottaa mainonnan ja maksumuurien räätälöityjen tarjousten kohdentamista sekä sisältöjen personointia. Asiakkaan yksilöimisen tarve rekisteröitymisen avulla on suuri etenkin nyt, kun evästeiden käyttö tunnistamisessa hankaloituu teknojättien toimien ja sääntelyn vuoksi.

– Käytännössä evästeiden toimivuus on Applen, Googlen ja Microsoftin kontrollissa. Senkin takia on perusteltua varautua ratkaisuin, joihin voimme vaikuttaa.

Kuluttajalle yhteinen tunnistautuminen näkyisi Elsisen mukaan samaan tyyliin kuin monissa palveluissa käytetty Facebook-kirjautuminen.

Tarkoitus ei ole korvata yhtiöiden kehittämiä omia tunnuksia, kuten vaikka Alma-tunnusta, joissa on enemmän toiminnallisuuksia.

– Jos käyttäjä on luonut tunnukset Yle Areenaan ja hän tulee Alman sivuille ensimmäistä kertaa, tulee kysymys, saadaanko tunnusta käyttää vai jatkatko kirjautumatta.

Tämän jälkeen esimerkiksi Alma Media voi halutessaan kysyä lisätietoja käyttäjältä, mutta Almalle annettu tieto ei välity muille.

”Meitä kiinnostaa kaikki, mikä poistaa kitkaa kuluttajan arjesta.”

Kuluttajan kannalta keskeinen kysymys on, saako hän kirjautumisesta riittävästi hyötyä. Tuoko kirjautuminen esimerkiksi parempaa palvelua tai lisäsisältöä?

– Meillä on tästä hyviä kokemuksia esimerkiksi Iltalehden Plus-palvelun lanseerausvaiheesta, jolloin se ei vielä ollut maksullinen tuote ja saimme paljon kirjautumisia, Elsinen sanoo.

Sanoma Media Finlandin digikehityksestä ja asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Timo Rinne luonnehtii suunnitelmaa uudesta tunnistautumisratkaisusta erittäin toivotuksi. Sanoma oli mukana pohtimassa media-alan yhteistä kirjautumista muutama vuosi sitten. Tuolloin suunnitelmat eivät täysin vakuuttaneet eivätkä istuneet yhtiön omiin projekteihin.

– Uusi ratkaisu on eri lähtökohdista. Se on ensimmäisessä vaiheessa teknisesti paljon kevyempi. Seuraamme mielenkiinnolla ja toivomme, että hanke lähtee lentoon. Meitä kiinnostaa kaikki, mikä poistaa kitkaa kuluttajan arjesta, Rinne sanoo.

Entä kuinka realistista on kilpailla tunnistautumisessa esimerkiksi pankkien kanssa, kuten julkisuudessa on visioitu? Santtu Elsisen mukaan ensisijaista ei ole kilpailla pankkien ja teleoperaattoreiden mobiilivarmenteiden kanssa.

– Suomen nykyisen vahvan tunnistautumisen haasteena on korkea transaktiokustannus per tunnistautuminen. Pyrimme tuomaan halvemman ratkaisun ja sitä kautta saamaan merkittävän aseman markkinoilla. Osuuskunnan tavoite ei ole tehdä voittoa, Elsinen sanoo.

– Mutta korvaako tämä muut tunnistautumisratkaisut? Ei varmasti. Tarkoitus on luoda kotimainen vaihtoehto, jossa kuluttajan tietosuojaa kohdellaan toisin kuin kansainväliset teknojätit tekevät.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast