Tilaa Uutiskirje!

Mediatili helpottaa surffausta

Media-alalle on tulossa uudenlainen lukijoiden rekisteröitymis- ja kirjautumisjärjestelmä, joka mahdollistaa kirjautumisen eri mediayhtiöiden palveluihin yhdellä käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

Media-alan tutkimussäätiön ja Medialiiton uuden kasvun johtaja Noora Alanne, Media Metrics Finlandin toimitusjohtaja Tomi Härmä sekä Alma Median Chief Digital Officer ja Medialiiton teknologiatyöryhmän puheenjohtaja Santtu Elsinen esittelivät Mediatiliä kesäkuussa Etelärannassa. Kuva: Katri Simola.|
Ajankohtaiset

Kun lukija käyttää mediaa verkossa, hän joutuu usein kirjautumaan sisään palveluun. Kun käyttäjä vaihtaa mediasivuston toiseen, voidaan kirjautumista vaatia taas uudelleen. Jokaiseen palveluun on oma tunnuksensa ja salasanansa, eikä niiden muistaminen aina ole helppoa. Muun muassa tämä ongelma halutaan ratkaista palvelulla, jonka työnimi on Mediatili.

Kyseessä on alan toimijoiden yhdessä suunnittelema rekisteröitymis- ja kirjautumisjärjestelmä, joka mahdollistaa asiakkaan kirjautumisen eri mediayhtiöiden palveluihin yhdellä käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Kyse on vain yhteisestä tunnistautumisesta eikä esimerkiksi portaalista, jonka kautta eri medioita voisi käyttää.

Neljän ison mediatalon myötä Mediatilin piiriin on tulossa jo noin 2,8 miljoonaa aktiivista käyttäjää.

Mediatiliä ovat olleet muovaamassa Sanoma, Alma Media, MTV ja Yle sekä Medialiiton teknologiatyöryhmä, johon kuuluu jäseniä useista eri mediataloista. Projekti on saanut tukea myös Media-alan tutkimussäätiöltä.

Edellä mainitut isot mediatalot osallistuvat hankkeeseen jo aiemmin perustamansa kehitysyhtiön Media Metrics Finlandin kautta.

– Kun olemme saaneet Mediatilin selvitystyön valmiiksi tämän kesän aikana, voisi tekninen toteutusvaihe alkaa loka-marraskuussa ja kuluttajien käyttöön palvelu voisi tulla ensi kesänä, arvioi Media Metrics Finlandin toimitusjohtaja Tomi Härmä.

Mediatili tulee olemaan avoin kaikille suomalaismedioille. Härmä toivoo, että mahdollisimman moni taho olisi mukana alusta asti. Neljän ison mediatalon myötä Mediatilin piiriin on tulossa jo noin 2,8 miljoonaa aktiivista käyttäjää.

Sisällön ja mainonnan kohdentaminen tehokkaampaa

Mediatilin tavoitteena on hyödyttää verkossa surffaavien lukijoiden lisäksi myös suomalaista mediaa.

– Kirjautuneet lukijat ovat arvokkaampia kuin kirjautumattomat. Kirjautunut lukija tunnetaan aina paremmin ja hänelle pystytään tehokkaammin kohdentamaan mainontaa ja journalistista sisältöä, Härmä sanoo.

Nykyään käyttäjiä on tunnistettu verkossa erityisesti evästeiden avulla, mutta evästeiden rooli on Härmän mukaan heikkenemässä kiristyneiden tietosuojalakien ja selainvalmistajien toimenpiteiden takia.

– Kirjautuessaan käyttäjä aktiivisesti itse hyväksyy käyttöehdot ja tietosuojaan liittyvät asiat, mikä lisää läpinäkyvyyttä. Tietosuojalainsäädäntö on monelta osin vaikeasti tulkittavaa, mutta Mediatilissä alan käytännöt määritellään yhdessä, Härmä kertoo.

”Kirjautuneiden käyttäjien määrän kasvaessa Mediatilin hyödyt realisoituvat entistä vahvemmin.”

Suomalaisilla mediankäyttäjillä on tällä hetkellä tunnukset keskimäärin 2–3 kotimaiseen mediapalveluun, mutta Härmä ennakoi määrän kasvavan tuntuvasti lähivuosina.

– Digitaalisen median käyttö lisääntyy ja yhä useampi palvelu on menossa kirjautumisen taakse. Kirjautuneiden käyttäjien määrän kasvaessa Mediatilin hyödyt realisoituvat entistä vahvemmin, Härmä sanoo.

Mediatilin tavoitteena on myös omalta osaltaan lisätä kirjautuneiden määrää.

Suomalaiset ensimmäisten joukossa Euroopassa

Teknisesti Mediatili tulee toimimaan mediatalojen omien asiakasrekisterien päällä. Tästä voi koitua mediataloille jonkin verran kustannuksia.

Tuloja on Härmän mukaan mahdollista saada sisältöjen ja mainoksien kohdennuksen ohella muun muassa tilaajamarkkinoinnista. Mediatili ei kuitenkaan kerää markkinointilupia, vaan mediatalo kysyy jatkossakin itse lukijalta lupaa, saako tätä lähestyä markkinointiviestein.

– Tämä on hyvä alusta, jonka päälle voisi rakentaa muitakin palveluita esimerkiksi maksamiseen liittyen, sanoo Alma Median digitaalisen liiketoiminnan johtaja ja Medialiiton teknologiatyöryhmän puheenjohtaja Santtu Elsinen.

”Tämä on hyvä alusta, jonka päälle voisi rakentaa muitakin palveluita esimerkiksi maksamiseen liittyen.”

Media-alan yhteisiä rekisteröitymis- ja kirjautumisjärjestelmä ollaan Härmän mukaan kehittämässä myös muualla Euroopassa esimerkiksi Ranskassa, Portugalissa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Sveitsissä.

– Suomalaiset ovat ensimmäisten joukossa. On merkittävää, että koko toimiala tekee näin isoa yhteistyöhanketta, Härmä sanoo.

Santtu Elsinen on samaa mieltä.

– Kaikki ovat olleet erittäin tyytyväisiä siihen, miten yhteistyö on edennyt eri yhtiöiden kesken. Toivottavasti teemme jatkossa entistä enemmän muutakin yhteistyötä.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast