Sulje

Lukijaraati laajenee

Toimitus

Iisalmen Sanomat on ottanut käyttöönsä lukijaraadin. Ensimmäisessä, parhaillaan auki olevassa kyselyssään se tiedustelee raatilaisten ajatuksia pakolaisten vastaanottokeskuksen perustamisesta.

– Lukija on kuningas, ja lukijan äänen pitää päästä lehdissä enemmän esiin. Lehtemme tavoitteena on ollut jo pidempään lukijasuhteen tiivistäminen, ja meillä on muun muassa yhteisölliset verkkosivut. Raati on luontevaa jatkoa tälle, perustelee päätoimittaja Jarkko Ambrusin.

Lukijaraatiin ilmoittautuneille lähetetään noin kerran kuussa lyhyt kysely ajankohtaisesta ja paikallisesta aiheesta ja sen pohjalta tehdään juttu lehteen.

Raati on Keskisuomalainen-konsernin Tietoykkösen tuote. Se otettiin ensimmäisenä käyttöön Tamperelaisessa 1,5 vuotta sitten (Suomen Lehdistö 2/15). Keskisuomalainen aloitti raadin huhtikuussa ja Karjalainen ja Turkulainen toukokuussa.

Lukija on kuningas, ja lukijan äänen pitää päästä lehdissä enemmän esiin.

– Tämä on lähtenyt hyvin käyntiin myös uusissa lehdissä. Keskisuomalaisessa ja Turkulaisessa raatilaisia on pikkaisen alle 700, Karjalaisessa on menty jo senkin yli. Tamperelainen on vakiintunut noin 900:aan, kertoo Tietoykkösen tutkimuspäällikkö Johanna Leveelahti.

– Raatilaiset ovat erittäin sitoutuneita, ja vastausprosentit ovat olleet huimia: Turkulaisessa keskimäärin 70 prosenttia, Keskisuomalaisessa ja Karjalaisessa yli 80 ja Tampereellakin yli 60.

Leveelahden mukaan Joensuussa lukijaraati on päässyt vaikuttamaan myös kaupungin toimintaan.

– Kun Karjalainen kysyi koulujen kesälomien myöhentämisestä, Joensuun kaupunki innostui jutun pohjalta selvittämään samaa asiaa.

Tamperelaisessa raatia taas on alettu käyttää ilmoitusten huomioarvomittauksessa.

– Olemme tehneet yhden kokeilun. Se toimi niin hyvin, että otamme mainosten tutkimisen nyt Tampereella jatkuvaan käyttöön. Voisin kuvitella, että muihinkin raateihin tulee vastaavaa myöhemmin.

Kommentit