Tilaa Uutiskirje!

Länsiväylä pilotoi kaupunkilehtien uutta ansaintamallia: verkkoon maksumuuri, ilmainen printti lukijoille kerran viikossa

Tavoitteena on torjua mainostulojen laskua. Samalla lehteen palkattiin kolme uutta toimittajaa ja kuvajournalisti.

Länsiväylän toimituksessa työskentelevät nyt Emmi Ikonen (vasemmalla ylhäällä), Laura Okko, Sami Kuusivirta, Anne Lius-Liimatainen, Anneli Tuominen-Halomo, Mikko Välimaa (alhaalla vasemmalla), Katja Riihola, Heli Koivuniemi ja Minna Airamaa. Kuvasta puuttuu Miia Saari. Kuva: Sami Kuusivirta
Ajankohtaiset

Tämän viikon alusta lähtien espoolaisillakin on ollut oma tilattava uutismediansa.

Pitkään ilmaiseksi luettavana kaupunkilehtenä toimineen Länsiväylän sisällöistä merkittävä osa meni verkossa maksumuurin taakse. Paperilehti jaetaan jatkossa ilmaiseksi espoolaistalouksiin kerran viikossa.

Uudenlaisella liiketoimintamallilla Mediakonserni Keskisuomalaiseen kuuluva Etelä-Suomen Media yrittää löytää vastauksen kaupunkilehtiä koronapandemian jälkeen riivanneeseen mainostulojen laskuun.

Esimerkiksi Hilla Groupiin kuuluva Koti-Lappi kertoi keskiviikkona lisäävänsä maksullisten juttujen määrää verkkosivuillaan. Muitakin kaupunkilehtiä on viime vuosina muuttunut tilattaviksi.

Etelä-Suomen Median paikallisjohtajan Karri Kannalan mukaan Länsiväylä on sopiva media uuden ansaintamallin pilotoimiseen yhtiössä, koska sen asema Espoossa on vahva ja brändi tunnettu ja arvostettu.

– Uskomme, että Espoo on riittävän iso markkina-alue, jossa on kysyntää laadukkaalle paikallisjournalismille.

Kannala ei vielä tässä vaiheessa suostu spekuloimaan mahdollisuudella levittää uusi liiketoimintamalli muihinkin yhtiön isoihin kaupunkilehtiin kuten Helsingin Uutisiin ja Vantaan Sanomiin vaan sanoo, että kaikki paukut ovat nyt Länsiväylässä.

Uudistumisen yhteydessä Länsiväylän toimitusta on kasvatettu kolmella toimittajalla ja yhdellä kuvajournalistilla. Kannala pitää lisäpanostuksia nykyisessä taloussuhdanteessa ja alan yleiseen tilanteeseen peilaten ”kokoaan suurempina”.

Länsiväylän digitilaushinnaksi on haarukoitunut 4,49 euroa kuukaudessa, mikä perustuu Kannalan mukaan tutkimuksiin espoolaisten maksuhalukkuudesta. Lisäksi konsernilla on käytettävissään analyysia ja dataa muista tilattavista uutismedioistaan. Lehdelle on luonnollisesti asetettu myös digitilaustavoitteet, joita ei kuitenkaan kerrota julkisuuteen.

Kannala uskoo, että Länsiväylän siirtyminen osin maksumuurin taakse ei suinkaan vähennä mainontaa vaan tuo kokonaistuotteelle uutta nostetta. Lehden verkkokävijämäärät ovat olleet kasvussa, ja toimitukseen tehdyt panostukset takaavat aiempaa laadukkaamman ja runsaamman sisällön, mikä puolestaan sitouttaa kävijöitä. Lisäksi osa sisällöistä on edelleen ilmaiseksi luettavissa myös verkosta.

”Uskomme, että Espoo on riittävän iso markkina-alue, jossa on kysyntää laadukkaalle paikallisjournalismille.”

Länsiväylän päätoimittaja Heli Koivuniemikin kuvailee lehteen tehtyjä panostuksia ja uusien journalistien palkkaamista harvinaislaatuiseksi. Rekrytointifirma headhunttasi sopivia journalisteja jo viime vuoden puolella, ja viimeinen uusi työntekijä aloitti toimituksessa tällä viikolla. Koivuniemen mukaan toimitus on nyt jo niin iso, että kaikkia juttuideoita ei voida enää jalostaa ja päättää yhteisissä palavereissa, vaan kasvu tarkoittaa uudenlaista organisoitumista ja kulttuuria.

– Se on olemassa olevallekin tiimille iso henkinen muutos. Mutta tiedostamme, mitä tavoittelemme, Koivuniemi sanoo.

Uusien tilaajien lisäksi olennaista on myös saada tilaajat pidettyä. Maksumuurin tulon jälkeen Länsiväylä on ryhtynyt julkaisemaan niin sanottuja kruunujuttuja, joilla pyritään tarjoamaan lisäarvoa perusuutisointiin nähden.

Kruunujutut ovat Koivuniemen mukaan usein tavanomaista analyyttisempia, taustoittavampia tai syvällisempiä puheenaiheita. Juttuja voidaan rikastaa esimerkiksi videoilla, infografiikalla tai muulla datalla. Kruunujuttuja on tarkoitus julkaista 5–7 viikossa.

Keskiviikkoisin ilmestyvään printtilehteen kootaan viikon verkkosisällöistä tärkeimmät ja kiinnostavimmat jutut. Esimerkiksi kruunujuttuja voidaan julkaista lyhennettyinä printissä.

Työpajoissa Länsiväylälle on luotu uudet sisältöjen painopistealueet, joiden alle yksittäiset jutut menevät. Niitä ovat muuttuva Espoo, arjen Espoo ja elämysten Espoo. Yksi hiljattain rekrytoiduista uusista toimittajista esimerkiksi on vasta muuttanut kaupunkiin, joten hän katselee Espoota jutuissaan uusin silmin.

Espoo on kovassa kasvussa ja muutoksessa, joten aiheista ei ole pulaa. Koivuniemi pitää olennaisempana kysymyksenä sitä, että lehti osaa tarttua oikeisiin asioihin. Hän sanoo, että lehti on viime vuosina verkossa onnistunut kasvattamaan lukijamääriään, mutta tilaajien määrän kasvattaminen on silti pitkäjänteinen projekti.

– Vuoden päästä voidaan katsoa, miten olemme onnistuneet.

Koivuniemi sanoo, että uudistuksesta on tullut palautteena sekä plussaa että miinusta. Osaa lukijoista ärsyttää, koska he ehkä kuvittelevat, että mitään tietoa Länsiväylästä ei enää saa ilmaiseksi. Lehti on pyrkinyt kertomaan uudistuksesta ja sen vaikutuksista mahdollisimman selkeästi.

– Ennen oli ja jatkossakin on tärkeää, että espoolaiset ovat hereillä ja raportoivat meille asioista. Heistähän me olemme riippuvaisia.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast