Aamulehti ottaa tämän vuoden lopulla käyttöön freemium-mallilla toimivan verkon maksumuurin. Uutiset ovat ilmaisia ja syventävät laatujutut maksun takana.
Aamulehti.fi:n kehitysjohtajan Seppo Rothin ja muun uudistustiimin mielestä freemium-malli on parempi kuin esimerkiksi Helsingin Sanomien käyttämä niin sanottu mittaroitu malli, jossa tietyn määrän kaikista jutuista saa lukea ilmaiseksi.
– Kun mittaroitu malli on kerran otettu käyttöön, siihen on vaikea kehittää uusia tuotteita. Verkon sisällöstä maksava asiakas olettaa saavansa kaiken. Freemium-malliin sen sijaan voimme myöhemmin lisätä uusia maksullisia palveluja, Roth kertoo.
Rothin mukaan Aamulehden brändi muuttuu maksumuuriuudistuksen ansiosta monipuolisemmaksi. Tähän asti nopea kävijä on nähnyt lehden verkkosivuilla etupäässä lyhyitä uutisia; pitkät analyyttiset jutut ovat olleet ”piilossa” verkon näköislehdessä.
Jatkossa ilmaisessa osiossa annetaan maistiaisia siitä, mitä kaikkea syventävää, maksullista sisältöä on tarjolla.
– Samalla tavoitteenamme on säilyä vahvana online-uutisvälittäjänä, Roth sanoo.