Tilaa Uutiskirje!

Kymmenen kikkaa toimiviin mainoksiin

Verkossa mainoksen pitää herättää huomio vielä printtiäkin nopeammin.

Kärkimedian brändijohtajan Kati Mélartin mukaan sanomalehtimainonta huomataan yhä hyvin, vaikka kilpailu on kovaa. Kärkimedia on 32 sanomalehden omistama myynti- ja markkinointiorganisaatio. Kuva: Vesa Laitinen.||”Mainostajien työkalupakki on monipuolistunut, jopa lähtenyt ihan lapasesta. Mainonnan kanavia on paljon enemmän kuin aiemmin. Se ei kuitenkaan ole muuttunut, että sisältö on yhä tärkeintä”, sanoo mainostoimisto Wörksin suunnittelija ja partneri Pia af Hällström. Kuva: Veikko Kähkönen.|Media-alalla on perinteisesti käytetty volyymiin pohjautuvaa hinnoittelua. Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki kannustaa sanomalehtiä pohtimaan, voisiko hinnoittelu pohjautua mainonnan tuloksellisuuteen. ”Performance marketing on kasvava mainonnan ostomuoto ja siksikin tämä polku olisi hyvä tutkia”, Lemminki sanoo. Kuva: Niklas Meltio.
Ajankohtaiset

Kärkimedian brändijohtaja Kati Mélart, Mainostoimisto Wörksin suunnittelija ja partneri Pia af Hällström sekä Marketing Finlandin (entinen Mainostajien Liitto) toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki listasivat Suomen Lehdistön pyynnöstä vinkkejä toimiviin mainoksiin.

1. Herätä huomio nopeasti

Mainoksen täytyy erottua, jotta sitä pysähdytään katsomaan. Huomio pitää herättää parissa sekunnissa. Digissä toimii liikkuva kuva, printissä pysäyttävä juliste. Elementtejä ei kannata ympätä liikaa, ettei viesti jää piiloon.

2. Satsaa otsikkoon

Jos otsikko ei toimi, mainos ohitetaan.

3. Tunne kohdeyleisösi

Mieti, kenelle mainos tehdään. Valitse viesti vastaanottajan mukaan ja mieti hetkeä, jolloin vastaanottaja sen kohtaa.

 width=

”Mainostajien työkalupakki on monipuolistunut, jopa lähtenyt ihan lapasesta. Kanavia on paljon enemmän kuin aiemmin. Se ei kuitenkaan ole muuttunut, että sisältö on yhä tärkeintä”, sanoo mainostoimisto Wörksin suunnittelija ja partneri Pia af Hällström. Kuva: Veikko Kähkönen.

4. Ansaitse aika

Ihminen joutuu päivittäin tekemisiin tuhansien viestien kanssa. Mainoksen pitää ansaita aika, joka sen parissa vietetään.

5. Luo miellyttävä mielikuva

Positiivisuus myy kielteisyyttä paremmin. Herätä siis myönteisiä tunteita.

6. Kiteytä viesti

Mitä mainoksella halutaan sanoa? Miten asiakas hyötyy tuotteesta tai palvelusta? Mikä ongelma voidaan ratkaista? Yksinkertainen viesti menee parhaiten perille.

7. Tuo mainostaja esiin

Mainoksesta ei ole hyötyä, jos mainostajan nimi jää hämärän peittoon.

 width=

Media-alalla on perinteisesti käytetty volyymiin pohjautuvaa hinnoittelua. Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki kannustaa sanomalehtiä pohtimaan, voisiko hinnoittelu pohjautua mainonnan tuloksellisuuteen. Kuva: Niklas Meltio.

8. Digissä muista toisto ja isot pinnat

Digimainos tarvitsee riittävästi toistoa, jotta se kerää tarpeeksi huomiota. Isot mainospinnat kuten välisivun mainos digilehdessä huomataan perusbanneria paremmin. Digissä huomio pitää herättää printtiä nopeammin.

9. Mobiilissa vähemmän on enemmän

Hyvä mobiilimainos on tehty varta vasten mobiiliin, sisältää vain vähän elementtejä ja on erottuva. Puhelimen näytölle ei kannata ahtaa montaa sanaa.

10. Kohdenna harkitusti

Mitä tarkempaa kohdennus on, sitä huolellisemmin sanoman pitää olla muotoiltu. Älä kohdenna liikaa.

Lähteet: Kärkimedian Kati Mélart, Wörksin Pia af Hällström ja Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki.

> Lue sanomalehtien mainostuloja ja mainonnan keinoja käsittelevä artikkeli Suomen Lehdistöstä 5/2019.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast