Kärkimedian brändijohtaja Kati Mélart, Mainostoimisto Wörksin suunnittelija ja partneri Pia af Hällström sekä Marketing Finlandin (entinen Mainostajien Liitto) toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki listasivat Suomen Lehdistön pyynnöstä vinkkejä toimiviin mainoksiin.
1. Herätä huomio nopeasti
Mainoksen täytyy erottua, jotta sitä pysähdytään katsomaan. Huomio pitää herättää parissa sekunnissa. Digissä toimii liikkuva kuva, printissä pysäyttävä juliste. Elementtejä ei kannata ympätä liikaa, ettei viesti jää piiloon.
2. Satsaa otsikkoon
Jos otsikko ei toimi, mainos ohitetaan.
3. Tunne kohdeyleisösi
Mieti, kenelle mainos tehdään. Valitse viesti vastaanottajan mukaan ja mieti hetkeä, jolloin vastaanottaja sen kohtaa.
4. Ansaitse aika
Ihminen joutuu päivittäin tekemisiin tuhansien viestien kanssa. Mainoksen pitää ansaita aika, joka sen parissa vietetään.
5. Luo miellyttävä mielikuva
Positiivisuus myy kielteisyyttä paremmin. Herätä siis myönteisiä tunteita.
6. Kiteytä viesti
Mitä mainoksella halutaan sanoa? Miten asiakas hyötyy tuotteesta tai palvelusta? Mikä ongelma voidaan ratkaista? Yksinkertainen viesti menee parhaiten perille.
7. Tuo mainostaja esiin
Mainoksesta ei ole hyötyä, jos mainostajan nimi jää hämärän peittoon.
8. Digissä muista toisto ja isot pinnat
Digimainos tarvitsee riittävästi toistoa, jotta se kerää tarpeeksi huomiota. Isot mainospinnat kuten välisivun mainos digilehdessä huomataan perusbanneria paremmin. Digissä huomio pitää herättää printtiä nopeammin.
9. Mobiilissa vähemmän on enemmän
Hyvä mobiilimainos on tehty varta vasten mobiiliin, sisältää vain vähän elementtejä ja on erottuva. Puhelimen näytölle ei kannata ahtaa montaa sanaa.
10. Kohdenna harkitusti
Mitä tarkempaa kohdennus on, sitä huolellisemmin sanoman pitää olla muotoiltu. Älä kohdenna liikaa.
Lähteet: Kärkimedian Kati Mélart, Wörksin Pia af Hällström ja Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki.
> Lue sanomalehtien mainostuloja ja mainonnan keinoja käsittelevä artikkeli Suomen Lehdistöstä 5/2019.