Tilaa Uutiskirje!

Karjalaisen juttuja voi nyt ostaa tekstiviestillä – ”Tämä oli meille helppo tie”

Pohjois-Karjalassa ilmestyvä päivälehti otti mikromaksut käyttöön lukijoiden toiveesta.

Vastikään käyttöön otetut mikromaksut auttavat toimitusta miettimään, mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan, kertoo Karjalaisen toimituspäällikkö Jyrki Utriainen (kuvassa vasemmalla). Työn äärellä ovat myös toimittaja Anni Kuittinen ja digituottaja Jani Leinonen. Kuva: Marko Puumalainen / Karjalainen.|
Ajankohtaiset

Karjalaisen verkkosivuilla ei enää tarvitse olla tilaaja päästäkseen lukemaan vain tilaajille avoimia juttuja. 95 sentillä kuka tahansa voi ostaa itselleen lukuoikeuden tilaajasisältöön.

Lukuoikeus ostetaan maksullisen tekstiviestin kautta. Paluuviestinä tulee koodi, jolla jutun pääsee lukemaan. Samalla koodilla voi lukea useammankin artikkelin, sillä koodi on voimassa vuorokauden ajan.

”Menekki on suoraan verrannollinen sisältöön, ja sen vuoksi se vaihtelee kovasti päivittäin.”

Mikromaksut otettiin Karjalaisessa käyttöön noin kuukausi sitten. Tammikuun puoliväliin mennessä mikromaksuja oli tehty noin 300 kappaletta.

– Menekki on suoraan verrannollinen sisältöön, ja sen vuoksi se vaihtelee kovasti päivittäin. Parhaina päivinä on tilattu muutamia kymmeniä juttuja mikromaksulla, kertoo Karjalaisen toimituspäällikkö Jyrki Utriainen.

Maksulliset tekstiviestit saatiin helposti käyttöön

Karjalaisessa päädyttiin maksullisiin tekstiviesteihin, sillä tekniikka saatiin käyttöön vaivattomasti. Teknologian on kehittänyt Arena Partnersin tytäryhtiö, mobiililiiketoimintaan keskittynyt Arena Interactive.

Arena Partners on Pohjois-Karjalan Kirjapainon osakkuusyritys. Karjalaista kustantaa Pohjois-Karjalan Kirjapaino -konserniin kuuluva Sanomalehti Karjalainen.

– Teemme jo muutenkin laajasti yhteistyötä Arena Interactiven kanssa, ja asia tuli toimitusjohtaja Aki Hankaniemen kanssa puheeksi viime kesänä. Kävi ilmi, että heillä on tarvittava tekniikka olemassa. Tämä oli meille helppo tie lähteä testaamaan mikromaksuja, Utriainen kertoo.

”Kaikki lähtee vetovoimaisista sisällöistä, joista ihmiset ovat valmiita maksamaan.”

Aikataulu venyi jonkin verran ennakoidusta, mikä tuotti ”hieman tuskaa”. Toinen keskeinen yhteistyökumppani Jaicom vei hankkeen kuitenkin onnistuneesti maaliin. Tekniikka on toiminut nyt hyvin ja lukijoiden palaute on ollut pääsääntöisesti myönteistä.

– Ensimmäisen kuukauden jälkeen olemme varovaisen positiivisilla mielin ja jatkamme ehdottomasti tuotteen kehittämistä. Se tarkoittaa luonnollisesti sitä, että mietimme myös sisältöjämme uudella tavalla. Kaikki kuitenkin lähtee vetovoimaisista sisällöistä, joista ihmiset ovat valmiita maksamaan, Utriainen sanoo.

Karjalaisessa sparrausapuna on ollut myös viestintäalan yrittäjä Marja Heinonen, joka on tutkinut mikromaksuja. Suomen Lehdistö haastatteli Heinosta printtilehdessä 7/2018. Mikromaksut ovat Suomessa harvinaisia.

Houkuttelevatko mikromaksut lukijoita digitilaajiksi?

Mikromaksut otettiin Karjalaisessa käyttöön, koska lukijat ovat niitä toivoneet ja toimitus halusi niitä kokeilla. Maksuhalukkuus antaa myös osviittaa juttujen kiinnostavuudesta.

– Mikromaksuthan kertovat myös siitä, kuinka kiinnostavaa meidän sisältömme on: tuotammeko hyödyttäviä sisältöjä, mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan? Toimituksen ymmärrys tästä asiasta karttuu samalla, Utriainen toteaa.

Mikromaksuilla on mahdollista tavoittaa uusia asiakkaita myös maakunnan ulkopuolelta. Tavoitteena on palvella asiakkaita yhä paremmin sekä selvittää, houkuttelevatko mikromaksut lukijoita digitilaajiksi.

Mikromaksuilla on mahdollista tavoittaa uusia asiakkaita myös maakunnan ulkopuolelta.

– Ensimmäinen maksukynnys on näiden asiakkaiden kanssa ylittynyt. Sitten tutkitaan, mikä voisi olla seuraava kynnys, jonka yli yhdessä menemme. Parhaillaan on lähdössä ensimmäiset jatkotarjoukset tälle porukalle, ja olemme kevään mittaan taas viisaampia tästäkin. Samalla rakennamme mikromaksajille oman polun markkinoinnin automaatiojärjestelmään, Utriainen kertoo.

Alle euron suuruiseen mikromaksuun päädyttiin lukijoilta saatujen toiveiden sekä kansainvälisten esimerkkien kautta.

– Tarkoitus on mennä jossakin kohtaa aitoon artikkelikohtaiseen myyntiin, ja hinnoittelumallia punnitaan silloin uudestaan, Utriainen sanoo.

Lisätty 18.1.2019 kello 8.42 maininta Jaicomista.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast