Tilaa Uutiskirje!

Kaakon Viestintä perustaa Keskiviikko-lehden taklaamaan suoramainontaa

Uusi lehti korvaa osan kaupunkilehdistä ja tulee maakuntalehtien liitteiksi.

Ajankohtaiset

Viittä maakuntalehteä ja kaupunkilehtiä kustantava Kaakon Viestintä alkaa julkaista Keskiviikko-lehteä toukokuussa.

Muun muassa paikallisia tapahtumatietoja sisältävä Keskiviikko jaetaan keskiviikkoisin sekä yhtiön maakuntalehtien liitteenä että itsenäisenä lehtenä ei-tilaajatalouksiin.

Kolmena erilaisena painoksena julkaistavan Keskiviikon yhteenlaskettu levikki ja jakelumäärä on yli 180 000 kappaletta Kouvolan, Kotkan, Haminan, Lappeenrannan ja Mikkelin seudulla.

Keskiviikko korvaa Mikkelissä ilmestyneet Viikkoset-kaupunkilehden sekä kaupunkilehti Vartti Kymenlaakson. Se korvaa myös kahdesti viikossa ilmestyvän Vartti Etelä-Karjalan keskiviikon numeron. Imatralaiseen Uutisvuokseen uudistus ei vaikuta.

– Uskon, että tällä formaatilla pystymme erottumaan ja saamaan mainontaa, Kaakon Viestinnän toimitusjohtaja Jarmo Koskinen perustelee Keskiviikon perustamista.

”Mainostajat ovat olleet erittäin kiinnostuneita laajan peiton lehdestä, joka jaetaan varhaisjakelussa.”

Keskiviikko jaetaan varhaisjakelussa myös ei-tilaajatalouksiin. Koskisen mukaan näin on tarkoitus erottua suoramainonnasta.

Vartti Kymenlaakso siirtyi varhaisjakeluun lokakuussa, ja kokemukset ovat olleet rohkaisevia.

– Mainostajat ovat olleet erittäin kiinnostuneita laajan peiton lehdestä, joka jaetaan varhaisjakelussa, Koskinen sanoo.

– Varhaisjakelu on selkeä kilpailuetu. Mainosjakelussa erottuminen on hankalaa, eikä sen maine ole niin hyvä kuluttajien keskuudessa. Mainoskieltoluukkuja tulee lisää, mutta aika moniin niistä kuitenkin menee meidän maakuntalehtemme.

Myös maakuntalehdissä oli syntynyt toive keskelle viikkoa sijoittuvasta liitteestä.

Koskisen mukaan yhtiön ilmaiseksi jaettavien lehtien volyymi ei olennaisesti muutu uudistuksessa eikä muutos myöskään tuo säästöjä. Lopetettavat lehtibrändit olivat kannattavia ”niin kuin kaupunkilehdet ovat”.

Lakkautettavien lehtien tekijät siirtyvät alueensa maakuntalehtien toimituksiin, joissa aletaan tuottaa Keskiviikon paikallinen sisältö. Yhteistä sisältöä lehtiin koordinoi tuottaja. Henkilöstö ei näin vähene uudistuksessa.

Ei-tilaajatalouksiin jaettavan kaupunkiliitteen perustaminen maakuntalehtien kylkeen on ollut trendi viime vuosina Suomessa. Oman lehtensä ovat perustaneet Turun Sanomat, Kaleva, Karjalainen, Satakunnan Kansa ja Helsingin Sanomat, joka tosin ehti jo yhdistää Mestan Metroon. Myös Karjalaisen Perjantainen-lehti on ollut pitkään julkaisutauolla.

Poikkeuksellista Kaakon Viestinnän ratkaisussa on, että uusi lehti korvaa jo olemassa olevia tuotteita. Koska uusi lehti menee myös tilaajille, sen sisällöt ovat pääosin ennen julkaisematonta materiaalia.

Sisällöiltään lehti keskittyy loppuviikon tapahtumatietoihin, paikallisuutisiin ja esimerkiksi ruoka- ja hyvinvointiaiheisiin. Lehdessä julkaistaan myös tv-ohjelmatiedot.

Keskiviikon päätoimittajina toimivat maakuntalehtien päätoimittajat Petri Karjalainen, Timo Laitakari, Eeva Sederholm ja Päivi Taussi. Kymen ja Kotkan alueella ilmestyvä Keskiviikko koostuu ainakin alkuvaiheessa samoista sisällöistä.

Kaakon Viestintä julkaisee tällä hetkellä Länsi-Savoa, Itä-Savoa, Etelä-Saimaata, Kouvolan Sanomia, Kymen Sanomia, Uutisvuoksea sekä kaupunkilehtiä Vartti Kymenlaakso, Vartti Etelä-Karjala ja Viikkoset sekä matkailuaiheista Savot-lehteä. Kaakon Viestintä on osa Länsi-Savo-konsernia.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast