Sulje

Ilkka-Pohjalaisen tuleva päätoimittaja Markku Mantila: ”Vanha kunnon journalismi eri alustoilla tekee kunniakkaan paluun.”

Maakuntalehdet

Olli Pirhosen mukaan Ilkan ja Pohjalaisen yhdistämiseen päädyttiin, koska lehteä halutaan julkaista myös printtinä mahdollisimman monena päivänä viikossa. Pääpaino on kuitenkin digin uudistamisessa.

Kahdesta maakuntalehdestä yhdistyvän Ilkka-Pohjalaisen tuleva päätoimittaja Markku Mantila luottaa maakuntalehtien tulevaisuuteen nyt enemmän kuin viitisen vuotta sitten.

– Olen viimeisimmissä töissäni paininut valeuutisten kanssa ja seurannut paljon uuden viestintäympäristön väärinkäyttöä. Kun katsoo, millaiset mahdollisuudet sosiaalinen media tarjoaa manipulointiin ja valheiden välittämiseen, väitän, että vanha kunnon journalismi eri alustoilla tekee vielä kunniakkaan paluun.

Ilkka-Yhtymä julkisti tänään yhdistyvien maakuntalehtien, Ilkan ja Pohjalaisen, uuden nimen ja päätoimittajan.

Mantila siirtyy Ilkka-Pohjalaiseen tammikuun loppupuolella Naton strategisen viestinnän osaamiskeskuksesta, jossa hän toimii yksikön päällikkönä. Valtioneuvoston viestintäjohtajana hän toimi vuosina 2014–2017. Mantila on työskennellyt päätoimittajana Pohjalaisessa vuosina 2002–2009 ja Kalevassa 2009–2014. Toimittajanuransa hän aloitti Ilkassa.

Mantila tunnistaa riskin siinä, että kaksi vanhaa lehtibrändiä lakkautetaan ja niiden tilalle luodaan yksi uusi brändi kahden maakunnan alueelle. Hän uskoo kuitenkin, että uusi brändi Ilkka-Pohjalainen pystyy palvelemaan Seinäjoen ja Vaasan alueen lukijoita ja ilmoittajia.

– Sekä Ilkalla että Pohjalaisella on hyvät verkostot omissa maakunnissaan. Eivät nämä verkostot mihinkään häviä, eikä myöskään ihmisten halu saada hyvää sisältöä. Meidän on vain pystyttävä vastaamaan tähän kysyntään.

Tämä tapahtuu Mantilan mukaan tuottamalla huolellista ja luotettavaa journalismia. Uusi lehti puolustaa hänestä kummankin maakunnan etua.

”Sekä Ilkalla että Pohjalaisella on hyvät verkostot omissa maakunnissaan. Eivät nämä verkostot mihinkään häviä, eikä myöskään ihmisten halu saada hyvää sisältöä. Meidän on vain pystyttävä vastaamaan tähän kysyntään.”

– Luottamuksen synnyttäminen on tärkeää. Se vie aikansa, mutta sen voi kadottaa hetkessä.

Ilkka-Yhtymän toimitusjohtajan Olli Pirhosen mukaan koko alueen palveleminen yhdellä lehtibrändillä vaatii kovaa työtä. Maakuntien erilaisuus tiedostetaan ja sitä kunnioitetaan, mutta siinä nähdään myös mahdollisuuksia.

– Lähdemme siitä, että toimimme molempien maakuntien puolestapuhujana ja haluamme edistää alueen menestystä. Uudella tuotteella voimme kehittää toimintatapoja ja tämän pohjaksi kuulemme aktiivisesti lukijoita.

Pirhonen sanoo, että Ilkka-Pohjalaisessa panostetaan digitaaliseen puoleen perinteistä painettua tuotetta unohtamatta. Pirhonen näkee maakunnallisella medialla tulevaisuutta kiristyneen kilpailun keskellä, mutta menestys vaatii ketteryyttä ja uskallusta kokeilla uutta.

”Lähdemme siitä, että toimimme molempien maakuntien puolestapuhujana ja haluamme edistää alueen menestystä. Uudella tuotteella voimme kehittää toimintatapoja ja tämän pohjaksi kuulemme aktiivisesti lukijoita.”

Aiotteko ottaa käyttöön aluepainokset Helsingin Uutisten tapaan?

– Tässä vaiheessa lähdemme liikkeelle yhdellä uudistuneella tuotteella, mutta kaikkia vaihtoehtoja tutkitaan. Kehitystyö jatkuu.

Ilkan ja Pohjalaisen yhdistämiseen päädyttiin Pirhosen mukaan käymällä läpi erilaisia vaihtoehtoja.

– Mediakenttä vaatii rakenteellisia uudistuksia, jotta pystymme vastaamaan muuttuneisiin olosuhteisiin. Päädyimme tähän vaihtoehtoon, koska halusimme pitää kiinni siitä, että kykenemme ilmestymään myös painettuna mediana mahdollisimman useana päivänä.

Lukijapalautteessa on puhuttanut viime viikkoina eniten lehden tulevan nimen arvailu. Ilkka-Pohjalainen nimeen päädyttiin, koska se sekä vaalii perinteitä että on kuitenkin uusi, yhteistä tekemistä korostava nimi.

Parhaaksi lääkkeeksi henkilöstön johtamiselle yt-neuvotteluista eteenpäin Pirhonen näkee keskustelut ja uutta kohti menemisen.

Urheilutoimituksen esimies Minna Kallasvuo on tyytyväinen päätoimittajavalintaan, koska Mantilalla on kokemusta molemmissa lehdissä työskentelystä ja hän on muutenkin ”monissa liemissä keitetty”. Kallasvuo uskoo, että uusi päätoimittaja kykenee käsittelemään rajuun muutostilanteeseen liittyviä asioita ja häneltä löytyy nöyryyttä kuunnella lukijoita.

– Ilkka-Yhtymä on monen muun mediatalon tavoin ollut vähän hidas reaktioissaan. Nyt kun joudumme tekemään muun muassa isoja sisällöllisiä muutoksia, vaaditaan juuri nopeaa reagointikykyä ja joustavuutta. Meillä ei ole kokemusta yhtenä lehtenä näin ison alueen lukijoista, ja meidän on seurattava asiakkaiden reaktioita tarkkaan.

”Ilkka-Yhtymä on monen muun mediatalon tavoin ollut vähän hidas reaktioissaan. Nyt kun joudumme tekemään muun muassa isoja sisällöllisiä muutoksia, vaaditaan juuri nopeaa reagointikykyä ja joustavuutta.”

Kallasvuo kertoo, että toimituksen toipuminen yt-neuvotteluista on pitkä prosessi. Tilanne on ihmisten jaksamisen kannalta haasteellinen, koska uuden lehtibrändin rakentaminen vaatii isoa panostusta.

– Kyllä tässä tarvitaan jämäkkää johtamista – ei vain toimituksen vaan koko yhtiön johdolta. Minulle tämän päivän uutiset toivat positiivista uskoa.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit