Sulje

Hyppy kaupalliseen sisältöön

mainonta

Keski-Pohjanmaan Kirjapainon Pokka.club tavoittelee nuorta yleisöä koko maasta.

Hanne Haapakoski on kiertänyt viime aikoina yrityksissä ympäri Suomea.

Hän on esitellyt Pokka.clubia, kaupallista sisältöpalvelua, joka lupaa kirkastaa asiakkaidensa brändiä ja tuoda iloa ja hyötyä yleisölleen.

Pokka on Keski-Pohjanmaan Kirjapainon satsaus sisältömarkkinointiin. Tosin konsernin nimeä ei sivustolla näy: asiakkaita ja yleisöä haetaan koko maasta.

Pokassa on esimerkiksi ammattilaisten tekemiä henkilöjuttuja, lista-artikkeleita ja huumoria. Tulevaisuudessa suurin osa on yhteistyökumppaneiden maksamaa.

Asiakkaiksi tavoittelemme yrityksiä, joilla on rohkeutta uudenlaiseen näkyvyyteen. Tässä kohderyhmässä tärkeintä on, ettei pönötetä.

Sisältöä on verkko täynnä. Miten Pokka aikoo erottua?

– Asenne on kaikkein rajaavin tekijä. Haluamme tehdä räväkkää sisältöä, joka herättää ajattelemaan ja saa tuntemaan.

Haapakosken mukaan nuorille naisille on verkossa paljon lifestyle-blogiportaaleja. Pokka pyrkii tavoittamaan myös miehet 20–35-vuotiaiden ikäryhmässä.

– Mietimme myös sisältökohtaisia kohderyhmiä, Haapakoski lisää.

– Asiakkaiksi tavoittelemme yrityksiä, joilla on rohkeutta uudenlaiseen näkyvyyteen. Tässä kohderyhmässä tärkeintä on, ettei pönötetä.

Asiakkaiksi Haapakoski kaavailee ainakin verkkokauppoja, joihin voi linkata suoraan. Ensimmäisten kumppaneiden joukossa ovat Villa ja Peite, Paapii Design, Botnia Print sekä lentopallon hallitseva Suomen mestari Kokkolan Tiikerit.

Sisältöjä tehdään free-voimin ympäri maan, esimerkiksi videoita ja animoitua sarjakuvaa. Asiakas saa käyttää materiaaleja myös omissa kanavissaan.

Hyvää juttua me haemme aina. Ero on totta kai siinä, että kun tekee riippumattomana journalistina, toimittaja päättää, miten juttu tehdään. Tässä viime kädessä mainostaja päättää.

Haapakosken mukaan pienin toteutus irtoaa tonnilla, mutta pakettiratkaisuja ei ole. Kampanjat räätälöidään, ja hinta nousee sisällön ja keston mukaan. Tavoite on tehdä pitkiä sopimuksia.

– Tässä on selvästi kaupallista potentiaalia. On tullut suoria yhteydenottoja ja yrityksissä on oltu tosi kiinnostuneita.

– Pokalla pyrimme kasvattamaan konsernin omaa valtakunnallista tarjontaa.

Tavoitteena on saada Pokasta ensi vuonna kannattava. Viikkokävijämäärä on tarkoitus nostaa 50 000–100 000:een. Parin ensimmäisen viikkonsa aikana Pokka keräsi yli 50 000 eri kävijää. Valtaosa tuli Etelä-Suomesta.

Yksi tähän asti suosituimmista Pokan jutuista on ollut henkilöjuttu itseään viillelleestä nuoresta naisesta. Miten tällainen juttu taipuisi kaupalliseksi?

– Koskettavassa tarinassa yhteistyökumppani voisi olla vaikka Pelastakaa Lapset, tai jos kerrotaan sairaudesta, jokin sairauteen liittyvä yhdistys.

Haapakosken mukaan tekijän näkökulmasta ero journalismin ja sisältömarkkinoinnin välillä on pieni.

– Hyvää juttua me haemme aina. Ero on totta kai siinä, että kun tekee riippumattomana journalistina, toimittaja päättää, miten juttu tehdään. Tässä viime kädessä mainostaja päättää.

Kommentit