Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on mitannut tämän vuoden alusta mainonnanestosovellusten yleisyyttä kaikkien 12 vuotta täyttäneiden suomalaisten keskuudessa. Ensimmäisten tulosten mukaan adblocker on käytössä 19 prosentilla tutkimukseen vastanneista 4 815 henkilöstä. Adblockerin on asentanut tietokoneelleen, tabletilleen tai matkapuhelimeensa keskimääräistä useammin 18–24-vuotias (46 %), 25–34-vuotias (36 %), mieshenkilö (25 %) tai vastaaja, joka on kiinnostunut tekniikasta ja tekniikan kehityksestä (32 %).
”Adblocker on käytössä 19 prosentilla tutkimukseen vastanneista 4 815 henkilöstä.”
KMT-tutkimus mittaa myös, kuinka monella vastaajalla on ovessaan tai postilaatikossaan mainoskielto. Tuorein tulos on 14 prosenttia. Adblockerin asentaneista 34 prosentilla on ovessaan myös mainoskielto.
Lisäksi vastaajilta kysyttiin heidän suhtautumistaan mainontaan eri välineissä. Myönteisintä suhtautuminen on printissä esitettyyn mainontaan. 81 prosenttia kaikista vastanneista suhtautuu siihen myönteisesti ja adblockerin käyttäjistäkin 73 prosenttia.
Erot ryhmien välillä ovat hyvin pieniä. Mainontaan sanomalehdissä, kaupunkilehdissä, iltapäivälehdissä ja aikakauslehdissä suhtaudutaan hyvin positiivisesti verrattuna vaikkapa sosiaalisen median mainostarjontaan.