Lapin Kansan ja Karjalaisen tablettikokeilut kannustavat näköislehden markkinointiin alueilla, joille lehti ei ahdi aamukannossa.
Tänä keväänä sekä Lapin Kansa että Karjalainen ovat testanneet, voiko näköislehti korvata tai täydentää uutisvälitystä haja-asutusalueilla.
Lehdet jakoivat testaajilleen Samsungin tabletit seuduilla, jonne lehti ei ehdi aamuksi.
Lapin Kansan 50 testikäyttäjää ovat Kolarin Äkäslompolosta ja Inarin Lismasta. Testaajina on sekä tilaajia että verkkouutisten lukijoita, joista osalle myöhäinen jakelu on ollut tilaamattomuuden syy.
Testaajilta tulee palautetta päivittäin suljetussa verkkoyhteisössä. Kuuden viikon kokeilun puolivälissä kommentteja oli noin tuhat, joista valtaosa kiitti lehden saamista aamulla.
Testaajat ovat sanoneet, että ennen radio ehti referoida lehden uutiset, mutta nyt radio tuntuu vanhalta.
Päätoimittaja Matti Posio puhuu kuherruskuukaudesta.
– Testaajat ovat sanoneet, että ennen radio ehti referoida lehden uutiset, mutta nyt radio tuntuu vanhalta.
– On aika uraauurtavaa, että meillä on reaaliaikainen keskusteluyhteys lukijoihin.
Lapin Kansan tilaajista kolmasosa ei saa lehteä aamukahvipöytään. Lismaan printti ehtii arkisin virka-ajan jälkeen, viikonlopun lehdet tulevat könttänä maanantaina.
Digilehdille on tilausta. Posion mukaan lappilaisesta melkein viidennes kertoo harkinneensa jonkin digilehden tilaamista. Määrä on suuri koko väestöön verrattuna.
– Lukijat ovat täällä valmiita tekemään myönnytyksiä. Ei sellaista taikuria olekaan, joka toimittaisi printtilehden varhaisjakelussa Lismaan, Posio sanoo – ”seitsemään taloon erämaassa”.
Alma Median kumppanina kokeilussa on Sonera, joka tarjoaa sim-kortit. Esimerkiksi Lismaan 3G-yhteydet saatiin vasta viime vuoden lopulla.
Karjalainen löysi 20 testikotitalouttaan lehti-ilmoituksella. Testaajat ovat tilaajia levikkialueen laidoilta, kuten Nurmeksesta, Kiteeltä ja Valtimolta.
Sähköisen liiketoiminnan päällikön Risto Salmisen mukaan huhtikuun kokeilun alustavat kyselytulokset kannustavat digilehden markkinointiin. Näköislehti aamulla tyydytti monen tarpeen, iso osa testaajista ei esimerkiksi hyödyntänyt artikkelinäkymää vaan tarkensi zoomaten.
– Meillä kestotilauksen päälle saa digilehden kolmella eurolla kuukaudessa. Luulen, että tällaisia tilaajia olisi aika paljon saatavissa.
Kokeilujen tavoitteena on palvelun parantaminen. Salminen kuitenkin myöntää, että Itellan hinnoittelu kannustaa pohtimaan vaihtoehtoja printtilehdelle.
Lukija valitsee printin ja digin väliltä – ja ainakin Lapissa entistä useamman arpa osuu pelkkään näköislehteen. Lapin Kansalla on 3 600 digitilaajaa, joista valtaosa saa myös printin.
– Vaikka digilehti on ollut olemassa pitkään, sen mahdollisuuksia ei ole täysin oivallettu, Posio sanoo.
Karjalaisen tablettitestaus on osa Next Media -hankekokonaisuutta.