Tilaa Uutiskirje!

Digi-alvin alennus nopeasti voimaan

Näkökulmat

Kirjoittaja on Suomen Lehdistön vs. päätoimittaja.

Mediatalot saivat lokakuussa myönteisiä uutisia. Digi-alvista syntyi Euroopan unionissa sopu pitkän väännön jälkeen. EU:n neuvosto päätti sallia digitaalisten lehtien ja kirjojen myynnin alennetulla arvonlisäverokannalla.

Tähän saakka digitaalisiin julkaisuihin on pitänyt soveltaa yleistä arvonlisäverokantaa, kun taas paperilehdille on sallittu alempi vero. Suomessa digitaalisten julkaisujen verokanta on ollut 24 prosenttia ja lehtitilausten ja kirjojen vero 10 prosenttia.

Mediatalojen kannalta tilanne on ollut erikoinen: saman uutisen julkaisemisesta sanomalehden verkkosivuilla on verotettu enemmän kuin saman lehden paperiversiossa. Lukualusta on ratkaissut veron määrän.

Nyt tämä epäkohta saadaan korjattua.

”Digi-alvin alennus nopeuttaa todennäköisesti lehtien digitaalista kehitystyötä ja kasvua.”

Suomen hallitus päätti jo kesällä, että digilehtien ja -kirjojen arvonlisävero lasketaan samalle tasolle printtiversioiden kanssa heti, kun direktiivimuutos mahdollistaa sen.

Asiasta on parhaillaan tekeillä lakiesitys. Tavoitteena on, että hallitus antaa sen eduskunnalle joulukuun alussa ja eduskunta hyväksyy sen alkuvuonna 2019. Tällöin muutos voisi tulla voimaan viimeistään ensi vuoden heinäkuussa.

Sanomalehtien kannalta olisi ensiarvoisen tärkeää, että tämä aikataulu pitää. Muutoin asia siirtyy seuraavan eduskunnan käsiteltäväksi.

Jo vuosia digisiirtymän tuomien haasteiden kanssa kamppailleelle media-alalle alennettu digi-alv tuo kaivattua, tehokasta tukea. Takaisin ei toki saada niitä menetettyjä euroja tai irtisanottuja työntekijöitä, joihin hallituksen vuonna 2012 tekemä päätös luopua sanomalehtien nollaverokannasta – yhdistettynä digitalisaatioon ja kilpailun kovenemiseen – on johtanut.

Digi-alvin alennus nopeuttaa todennäköisesti lehtien digitaalista kehitystyötä ja kasvua. Jos mediatalot laskevat alv-alennuksen myötä digituotteidensa hintoja, niiden kysyntä kasvaa.

Ainakin Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne lupasi tuoreeltaan Ylen haastattelussa, että hänen uskoakseen digijulkaisujen alv-muutos alentaa hintoja.

Lisäksi muutos helpottaa printin ja digin yhdistelmätilausten hinnoittelua. Tähän asti lehtien on ollut hankala määritellä, mikä osa tilauksesta verotetaan printin ja mikä digin arvonlisäveron mukaan.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

> Tämä pääkirjoitus on julkaistu alkujaan Suomen Lehdistössä 7/18. Sen jälkeen on tullut uutinen siitä, että aikataulu toteutuu.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast