Sulje

Jukka Holmberg

Ystävä vai vihollinen?

Verkkojätit

Google, Facebook, Apple, Twitter ja muut internet-markkinoita hallitsevat jätit nähdään hyvin kaksijakoisesti.

Ne ovat hyväntekijöitä, jotka kehittävät pyyteettömästi vuorovaikutteisia julkaisukanavia turvatakseen vapaan sanan kulkemisen globaalisti ja mobiilisti. Kaikki tieto kaikkien saataville ilmaiseksi.

Tai ne vievät mainosrahaa perinteiseltä medialta tuottamatta itse sisältöä ja maksamatta veroja kotimaisten yhtiöiden tapaan. Lupia ei kysellä, mutta kaikki tieto kerätään ja käytetään hyväksi omassa liiketoiminnassa.

Ystävä vai vihollinen -pohdinta on käynnissä eri puolilla mediamaailmaa. Nämä kaksi puolta yhdistyvät englanninkielisessä termissä frenemy (friend and enemy). Se voi tarkoittaa vihollista, joka uskottelee olevansa ystävä, tai kilpailijaa, joka voi olla myös kumppani.

Rajoja piirtävät sekä poliitikot että tuomarit.

”Lupia ei kysellä, mutta kaikki tieto kerätään ja käytetään hyväksi omassa liiketoiminnassa.”

Googlen hallitseva asema hakukonemarkkinoilla on EU-komission hampaissa. Joissakin EU-maissa mediayhtiöt ovat riitauttaneet Googlen oikeuden käyttää lehtien uutisia Google News -palvelussa.

Ranskassa Google on taipunut maan hallituksen vaatimukseen kymmenien miljoonien eurojen ”verosta” sanomalehdille. Espanjassa hakuyhtiön uutispalvelu määrättiin lailla korvaamaan sisällön käytöstä mediayhtiöille. Saksassa Googlen oikeutta hyödyntää lehtien uutisia on rajoitettu vain muutamaan sanaan.

Suomi ja Tanska ovat ainoat EU-maat, joissa Google ei ole aloittanut omaa uutissivustoaan. Suomessa halutaan, että sisällön käytöstä sovitaan.

Some ja hakukoneet ovat lehdille myös tärkeitä kumppaneita. Ne tuovat merkittävästi kävijäliikennettä median omille sivuille. Yhteistyötä tehdään myös hakusanamainonnassa.

Muutamat kansainväliset laatulehdet ovat lähdössä pidemmälle: ne aikovat julkaista jatkossa osan sisällöstään suoraan Facebookissa tai Applen sovelluksessa, tuomatta lukijaa omalle sivulleen. Puntarissa ovat toimiva käyttöliittymä ja hyvä tavoittavuus ja toisaalta asiakastiedon menettäminen ja mainosrahan jakaminen.

Kysymys ei ole mustavalkoinen. Tärkeintä on, että oikeuksista sovitaan ja lupa toisen tuottaman sisällön käyttöön kysytään ennen liiketoiminnan aloittamista eikä jälkikäteen oikeussaleissa.

 

Kommentit