Tilaa Uutiskirje!

Viisi digitaalisen journalismin trendiä – näihin eurooppalaiset uutistalot panostavat

Tekoälyyn ja koneoppimiseen liittyvät kehityshankkeet ovat lisääntyneet. Siihen perustuu myös luxemburgilaisen mediayhtiön maksumuuri, joka etsii oikeaa hetkeä houkutella yksittäinen kävijä maksavaksi asiakkaaksi.

Virtuaalitodellisuus on yksi Euroopan uutistoimituksissa näkyvistä trendeistä. Kuva: 123RF|
Ajankohtaiset

Euroopan uutistalot keskittyvät tällä hetkellä viiteen digitaalisen journalismin trendiin. Trendit nousevat selvästi esiin uutistalojen ja Googlen yhteiseen Digital News Initiative -hankkeeseen tulleista rahoitushakemuksista.

DNI rahoittaa hankkeita, jotka tähtäävät uutistoiminnan kehittämiseen. Hakemuksissa yleisimpiä kehittämiskohteita ovat työnkulun optimointiin ja organisaatiorakenteeseen liittyvät hankkeet, tekoäly, koneoppiminen ja botit, faktojen tarkistaminen, virtuaali- ja lisätyn todellisuuden ratkaisut sekä esineiden internet.

Hankkeen kolmannella hakukierroksella näihin trendeihin liittyviä hakemuksia tuli aiempaa enemmän. Tekoälyyn liittyvien hakemusten määrä kasvoi edelliseen hakuun verrattuna kolmanneksella ja virtuaali- ja lisätyn todellisuuden viidenneksellä. Myös tutkivaan journalismiin keskittyvät hankkeet kasvattivat suosiotaan 20 prosenttia. Lähes puolet kaikista kolmannen hakukierroksen hakemuksista sisälsi eri organisaatioiden ja jopa eri maiden väliseen yhteistoimintaan tähtääviä ulottuvuuksia.

Esittelemme jokaisesta trendistä esimerkin rahoitusta saaneesta hankkeesta:

Työnkulun optimointiin ja organisaatiorakenteeseen liittyvät hankkeet: Saksalainen viestintä- ja strategiatoimisto Edenspiekermann haluaa auttaa julkaisijoita edistämään aiemmin julkaistujen juttujen näkyvyyttä. Sen Post-niminen työkalu tarjoaa esimerkiksi vinkkejä siitä, miten tietyn jutun saa leviämään laajemmalle yleisölle sosiaalisen median kautta. Jos vaikkapa jotain vanhaa juttua aletaan yllättäen lukea paljon, Post kertoo miksi ja vinkkaa, miten näkyvyyttä saisi vielä lisää.

Tekoäly, koneoppiminen ja botit: Maksumuurit eivät aina tuota toivottuja tuloksia. Ongelmana on, että ne perustuvat joustamattomiin sääntöihin. Luxemburgilainen mediayhtiö Saint-Paul hyödyntää automaattisesti oppivaa ja itseään optimoivaa algoritmia. Sen tavoitteena on löytää hetki, jolloin yksittäisen käyttäjän maksuhalu on korkeimmillaan ja hänet on helpointa houkutella asiakkaaksi.

Faktantarkistus: Ranskalainen Le Monde haluaa auttaa lukijoitaan tunnistamaan valeuutiset. Se on perustanut erillisen faktantarkistusyksikön ja rakentanut kolme eri työkalua, joita käyttämällä lukijat voivat erottaa valheelliset tiedot: Lukija pystyy tarkistamaan verkko-osoitteen syöttämällä, onko sivusto lehden tekemällä valeuutissivujen listalla. Hän voi myös ottaa käyttöönsä selaimen lisäosan, joka tunnistaa valeuutiset. Lisäksi mobiilikäyttäjille on saatavilla Facebookin Messengerissä toimiva faktantarkistukseen keskittyvä botti.

Virtuaali- ja lisätty todellisuus: Kansainvälinen televisiokanava Euronews haluaa luoda ensimmäisenä uutisvälineenä toimituksen, joka tuottaa säännöllisesti vr-laitteilla katseltavia 360 asteen videoita. Niitä tehdään niin sanotuista kovista uutisista, urheilusta, kulttuurista, viihteestä ja feature-sisällöistä. Yhtiö kouluttaa uuteen teknologiaan ison joukon toimittajia, tuottajia ja videoeditoijia.

Esineiden internet: Brittiläisen UCLan-yliopiston prototyyppi NewsThings tutkii, millaisia verkkoon yhdistetyt fyysiset esineet voivat olla ja miten ihmiset toimivat niiden kanssa. Tarkoituksena on selvittää, millaisia mahdollisuuksia esineiden internet tarjoaa mediataloille ja miten mediatalot voisivat niiden avulla päästä entistä tiiviimmäksi osaksi ihmisten arkea.

Viime ja tämän vuoden aikana Digital News Initiative -hankkeessa on arvioitu tähän mennessä 3 082 hakemusta, joista 359:lle on myönnetty rahoitusta.

Kolmen ensimmäisen hakukierroksen aikana rahoitusta on myönnetty yhteensä 73 miljoonaa euroa yhteensä 29 maahan. Suomalaisia hankkeita on tuettu noin miljoonalla eurolla. Innovaatiorahaston neljäs hakukierros sulkeutui tämän viikon keskiviikkona. Keskimäärin kierroksia on ollut kaksi kertaa vuodessa.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast