Sulje

Vihreä Lanka aikkariksi

Ilmestyminen

Vihreä Lanka jatkaa puoluelehtien aikakauslehtibuumia vähentämällä ilmestymiskertojaan ja muuttamalla formaattiaan.

Parhaillaan joka toinen viikko ilmestyvä lehti ilmestyy helmikuun lopusta alkaen kahdeksan kertaa vuodessa. Langasta tulee liimaselkäinen aikakauslehti, jossa on tuplamäärä sivuja nykyiseen nähden.

Myös Kokoomuksen Nykypäivä ja Keskustan Suomenmaa muuttuivat hiljattain aikakauslehdiksi. Nykypäivä ilmestyy nyt kerran kuussa ja Suomenmaa kerran viikossa. SDP:n Demokraatti karsi niin ikään ilmestymiskertojaan yhteen kertaan viikossa.

Vihreän Langan päätoimittajan Riikka Suomisen mukaan muiden puoluelehtien ratkaisut tai puoluetuen leikkaus eivät vaikuttaneet päätökseen, sillä se oli tehty jo aiemmin.

– Tämä on sattumaa, että päädyimme samaan kuin muut. Toki yleisesti ottaen puoluetukien leikkaukset ja Postin hinnankorotukset tukevat ratkaisuja, Suominen sanoo.

”Sitten olemme onnistuneet, jos lehti on viikkoja lukijoiden keittiönpöydällä ja sitä luetaan vähitellen ja viedään vaikkapa välillä työtoverille.”

Päätoimittajan mukaan joka toinen viikko ilmestyvä lehti on ”vähän väliinputoajakonsepti”.

– Se ilmestyy liian harvoin ollakseen uutislehti, mutta toisaalta sykli ja tabloidiformaatti eivät sovi myöskään aikakauslehteen. Ajattelimme, että sellainen aikakauslehti, jolla on pitkä elinikä ja josta voi lukea vaikkapa jutun kerrallaan, palvelisi enemmän lukijoita.

– Sitten olemme onnistuneet, jos lehti on viikkoja lukijoiden keittiönpöydällä ja sitä luetaan vähitellen ja viedään vaikkapa välillä työtoverille, Suominen pohtii.

Samalla kun printtilehden sykli harvenee, toimitus panostaa – ilmaiseksi luettavaan – verkkoon.

– Maksumuuri ei toimisi meillä. Tavoitteenamme on olla ääni yhteiskunnallisessa keskustelussa eikä niinkään täyttää kaupallisia päämääriä.

Uuden lehden sisältöihin kuuluvat muun muassa pitkät reportaasit, mutta niiden rinnalla on Suomisen mielestä oltava ”lyhyttä sisäänheittokamaa” eli juttuja, joihin on helppo tarttua.

– Puoluelehden arvomaailma on pysynyt ennallaan, mutta meidän pitää löytää tapa yllättää pitkäaikaisiakin lukijoita. Pyrimme myös tekemään lehdestä lukijoille helposti navigoitavan.

Uudistus toteutetaan oman väen voimin, mutta ulkoasussa konsulttina toimii monia ulkoasu-uudistuksia toteuttanut Markus Frey. Ensimmäinen uudistunut lehti ilmestyy 26. helmikuuta.

Kommentit