Suomen Lehdistön tässä numerossa julkaistava selvitys kertoo, että kaikki Suomen seitsenpäiväiset sanomalehdet ottavat lähitulevaisuudessa käyttöön maksullisen verkkotilauksen.
Se merkitsee, että lehtien koko nettituotanto ei jatkossa ole kenen tahansa saatavilla ilmaiseksi. Maksava asiakas saa aina koko tarjonnan, lukeepa hän lehteä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella.
Mallit vaihtelevat. Osa lehdistä antaa lukea verkosta ilmaiseksi vain rajatun määrän juttuja viikossa. Osa ryhmittelee sisällön ilmaiseen ja maksulliseen osioon. Tiukimmissa malleissa maksutta näkee vain otsikot ja juttujen alut.
Maksava asiakas saa aina koko tarjonnan, lukeepa hän lehteä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella.
Pelkät ilmoitustulot eivät näytä riittävän kannattavan verkkojulkaisun tuottamiseen. Vain suurimpia kävijämääriä keräävät lehdet, kuten iltapäivälehdet, ovat menestyneet tällä mallilla.
Ratkaisua haetaan mediamyynnin ja kuluttajamaksujen yhdistelmästä. Kovan maksumuurin sijaan lehdet suosivat verkossa malleja, jotka tuottavat jatkossakin suuren kävijämäärän. Iltapäiväpainokset ja muut omaa tuotantoa paketoivat palvelut sekä yleistä uutisvirtaa syventävät aineistot soveltuvat hyvin tilausmaksun taakse, jossa jo ovat näköislehdet ja jalostetummat digilehtisovellukset.
Tuoreet tutkimustulokset valavat uskoa: suomalaiset ovat aiempaa tyytyväisempiä sanomalehtien tuote- ja palvelutarjontaan (Yhteisöllistyvä media 26.1.), ja heidän valmiutensa maksaa sanomalehtien lukemisesta verkossa on toiseksi korkein musiikin kuuntelun jälkeen (HS 26.1.).
Erillisten digitilausten myynti on vielä vähäistä, mutta printin ja digin yhdistelmätilaukset yleistyvät. Näissä paperilehti voi olla jokapäiväinen tai vain esimerkiksi viikonlopun luksus.
Lukijoiden maksuhalu on toistaiseksi vahvasti sitoutunut paperiin. Paperilehden arvoa nostaa se, että se on kuluttajille mieluisin mainoskanava.
Painetun lehden helppolukuisuus ja syvällisyys yhdistettynä digitaalisten palvelujen nopeuteen ja mukana kulkemiseen antavat sanomalehdille erinomaiset mahdollisuudet palvella kuluttajia myös tulevaisuudessa.
Lue Suomen Lehdistön vuoden ensimmäinen numero ilmaiseksi sähköisessä muodossa.