Tilaa Uutiskirje!

Välineurheilija ei mieti tehoja

Näkökulmat

Tällä kertaa kissan nosti pöydälle Alma Aluemedian kaupallinen johtaja Jaakko Lintunen.

Juoksemisesta hurmaantuminen on aika yleistä etenkin meille keski-ikäisille. Miksi juoksemiseen jäädään koukkuun paljon pahemmin kuin muihin lajeihin?

Pyöräily on oikein mainiota, samoin kuin hiihtäminen. Uinti se vasta hyvää liikuntaa onkin – sillä on jopa palauttava vaikutus lihaksiin. Juoksijoita vaivaavat jatkuvasti kaiken maailman krempat. On juoksijan polvea ja hyppääjän polvea – penikoista puhumattakaan. Ja vaikka jalat kestäisivätkin, niin onhan juokseminen ainakin järjettömän tylsää touhua.

Mitä pidempi matka, sen tyhmempi jätkä? Silti porukka vain juoksee – mikä niitä oikein vaivaa?

Tarjoan kaksi syytä: elämyksen ja tehon. Juoksemisesta tulee mahtava olo, ja se on noin kaksi kertaa tehokkaampaa kuin esimerkiksi hiihtäminen. Ne, jotka juoksevat, tietävät tämän, ja niille, jotka eivät juokse, en pysty näitä asioita selittämään – ne pitää kokea.

 

Sanomalehdet ovat mediamaailmassa sama asia kuin juokseminen on liikunnassa. Ihmisistä niiden lukemisessa on jotain elämyksellistä, jota on vaikeata selittää.

Mainosvälineenä sanomalehden teho on muihin vaihtoehtoihin verrattuna moninkertainen. Juokseminen on tehokkain tapa nostaa kuntoa ja sanomalehtimainonta tehokkain tapa lisätä tuotteen myyntiä.

Juoksemisen harrastaminen on tavattoman helppoa: tossut jalkaan ja pihalle. Sanomalehtimainonnan ostaminen on myös helppoa: soitto Kärkimediaan tai alueen lehteen, niin myyjä kirjoittaa reseptin – laitetaanko puolikkaita vai kokonaisia sivuja?

 

Osa ihmisistä ei halua vain elämyksiä tai välitä tehosta – heitä kutsutaan usein välineurheilijoiksi. Heillä pitää olla luistavimmat sukset ja kevyin pyörä. Kuntosalilla on tärkeätä näyttää hyvältä, ja sukelluskelloa pitää käyttää toimistollakin. Kuntoilussa painottuvat muut seikat kuin kunnon nostaminen.

Mediapuolella tätä ilmiötä vastaa se, että valitaan medioita, joita on kiva suunnitella tai jotka ovat viimeisintä huutoa. Mediavalinnoissa painottuvat muut kriteerit kuin myynnin kasvattaminen.

Juoksemista voi siivittää kuuntelemalla musiikkia. Sanomalehteä voi ryydittää ottamalla tueksi verkkonäkyvyyttä.

Juoksijatkin voivat varustella itseään kalliilla tossuilla, keliin sopivilla vaatteilla ja hienoimmalla sykemittarilla. Sanomalehtimainonnan kohdalla voi miettiä itse mainonnan sisältöä ja sille sopivaa kontekstia median sisällä. Kolmion muoto ei lisää automaattisesti mainoksen tehoa sen enempää kuin sähäkän näköinen juoksuasukaan nosta kuntoa.

 

Vaikka kevätaurinko vie meidät kohti valoa, näyttävät talouden leskenlehdet nostavan ojanpenkalla epäröiden päätään.

Nyt kannattaa varmistaa rantakunto käyttämällä tehokkaimpia keinoja. Hyvän mielen lisäksi niillä syntyy myös tulosta.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast