Tilaa Uutiskirje!

Uusi audiopalvelu aikoo yhdistää suomalaisten mediatalojen juttuja yhden maksun alle, kohderyhmänä nuoret

Briif-startup lanseeraa sovelluksensa syksyllä, jos ääneen luetuille jutuille saadaan rahoitus. Mukana ovat esimerkiksi Suomen Kuvalehti ja Talouselämä.

Pia-Maria Nickström on tuttu Mimmit sijoittaa -mediasta.
Ajankohtaiset

Suomen mediakenttään on ilmestymässä journalistinen äänipalvelu. Maaliskuun lopulla julkistetun Briif-alustan tarkoituksena on koota suomalaista laatujournalismia eri julkaisuista saman kuukausimaksun alle ja tarjoilla jutut ääneen luettuina.

– Meillä on toiveena ja tahtona, että nuoret kuluttaisivat yhä enemmän journalistista sisältöä. Siksi lähdimme kehittämään ratkaisua, joka on audiota kuluttaville tuttu tapa käyttää mediaa, kertoo yrityksen toimitusjohtaja, aiemmin Mimmit sijoittaa -podcastista ja -yhteisöstä tunnettu Pia-Maria Nickström.

Idea sai alkunsa, kun Mimmit sijoittaa -median tuottamille verkkouutisille haluttiin laajempaa levikkiä. Syntyi ajatus hyödyntää aiempaa podcast-osaamista ja lukea juttuja nauhalle.

– Huomasimme nopeasti, että audio vetää todella hyvin!

Mimmit sijoittaa on tehnyt yhteistyötä varsinkin talousmedioiden kanssa. Niiden kanssa keskustelut Briifiin mukaan lähtemisestä käynnistyivät luontevasti.

Samanlaisia alustoja on muualla maailmassa. Yhdysvalloissa Audum-palvelun osti New York Times Company kolme vuotta sitten. Briteissä Curio ajaa samaa asiaa.

Briifissä suunnitelmana on kansainvälistyä nopeasti, Nickström kertoo. Se voisi tapahtua laajentumalla muihin maihin, esimerkiksi Pohjoismaihin, ja saamalla niiden medioita mukaan.

”Kuratoinnissa on otettava huomioon kiinnostavuuden lisäksi se, mitkä jutut kääntyvät parhaiten äänimuotoon.”

Tällä hetkellä yritys kerää testaaja-asiakkaita nettisivujensa kautta. Kevään testien jälkeen toistaiseksi omarahoitteiselle startupille haetaan rahoitusta. Tällä aikataululla lanseeraus olisi edessä syksyllä. Esimerkiksi kuukausittaisen hinnan pohtiminen on vielä kesken.

– Sijoitusmarkkinoilta näkee että löysän rahan aika on ohi, joten kannattavuuslaskelmien täytyy olla kunnossa sijoituskierrokseen mennessä, Nickström toteaa.

Mukaan on lähtenyt julkaisuja eri mediataloista, mistä Nickström on iloinen. Suomen Kuvalehti ja Tekniikan Maailma ovat Otavan, Talouselämä Alma Talentin ja Gloria ja Hyvä Terveys Sanoman. Lisäksi mukana on Mustread.

Tarkoituksena on, että mediatalot tulevat saamaan siivun rahasta sen mukaan, miten niiden artikkeleita kuunnellaan. Nickström näkee medioiden oman maksumuurin kiertämisessä Briifin kautta hyötyjä niin kuluttajille kuin mediataloillekin.

– Kuluttajat pääsevät käsiksi myös niihin julkaisuihin, joiden tilaajia eivät ole, ja samoin mediat tavoittavat sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole vielä tilaajia. Emme ole kääntämässä ääneksi kokonaisia lehtiä, joten keskusteluissa mediatalojen kanssa on päädytty siihen, että tämä on win-win.

Briif lupaa kuratoida sisällön, jota sovelluksessa on tarjolla. Nickströmin mukaan tämä tarkoittaa sitä, että julkaisuista poimitaan kohderyhmää kiinnostavia juttuja. Kohderyhmäksi määritellään nuoret, erityisesti nuoret naiset. Toistaiseksi poimimista tehdään päätoimittajien kanssa yhteistyössä. 

– Tässä vaiheessa testaillaan sitä täydellistä yhteistyön mallia. Kuratoinnissa on otettava huomioon kiinnostavuuden lisäksi se, mitkä jutut kääntyvät parhaiten äänimuotoon.

”Todennäköisesti saavutamme uutta yleisöä ja saamme kokemusta myös yksittäisten juttutyyppien toimivuudesta.”

Suomen Kuvalehden päätoimittaja Matti Kalliokoski kommentoi Suomen Lehdistölle, että ääni on kiinnostava kehityssuunta aikakauslehtijournalismille, ja sen takia julkaisu lähti mukaan Briif-alustalle.

Kalliokoski näkee samat hyödyt kuin Nickström:

– Pääsemme tutustumaan erilaisiin toimintamalleihin, todennäköisesti saavutamme uutta yleisöä ja saamme kokemusta myös yksittäisten juttutyyppien toimivuudesta.

Suomen Kuvalehdellä on kuitenkin myös ilmaiseksi kuunneltavissa olevia pitkiä juttuja Spotifyssa, sillä pääsääntöisesti joka lehdestä julkaistaan juttuja kaikkien kuunneltaviksi. Miten maksullinen äänisisältö eri sovelluksessa mahtuu tähän yhtälöön?

Kalliokosken mukaan ilmaissisällöt ovat eri juttuja, jotka on myös tuotettu eri tavalla.

– Tarvitsemme kokemuksia eri suunnista, kun mietimme, mihin suuntaan etenemme lähivuosina. Toistaiseksi muutoksia kanavavalikoimaamme ei ole tulossa, mutta äänijakelun kokonaisuus on jatkuvasti pohdintamme kohteena, hän toteaa.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast