Toimittaja Mac McClelland matkustaa Meksikonlahdelle raportoimaan öljyvuodosta. Hänellä on muutama sata seuraajaa Twitterissä, vastuullaan juuri avattu blogi sekä öljyvuodon raportointi Mother Jones -lehdelle.
Lehti on Yhdysvaltain tunnetuimpia tutkivan journalismin julkaisuja. Mother Jones eli MoJo ilmestyy joka toinen kuukausi, ja maksavia tilaajia on noin 200 000. Lehden tulot koostuvat tilauksista, lahjoituksista ja mainoksista.
MoJo tunnetaan pelottomasta tutkivasta journalismistaan. Se on palkittu kuusi kertaa arvostetulla aikakauslehtipalkinnolla, ja lehden palkkalistoilla on ollut elokuvaohjaaja Michael Moore.
MoJo etsii linjaansa verkossa. Lehden verkkosivuilla on alle miljoona kävijää kuukaudessa. Lehti haluaa käyttää yhä enemmän sosiaalista mediaa, mutta ei tiedä, miten edetä.
Miten luoda aktiivinen yhteys lukijoihin verkossa, ymmärtää uutta osallistavaa kulttuuria? Ja kääntää tämä vielä kasvavaksi tulovirraksi?
Sosiaalinen media ei ole lehden menestyksen syy, mutta se on osa sitä.
Toimittaja McClelland alkaa raportoida öljyvuodosta. Hän tviittaa eli lähettää 140 merkin viestejä Twitterissä ahkerasti. Ihmiset kommentoivat hänen tviittejään ja tviittaavat niitä eteenpäin. Sana leviää: Meksikonlahdella on MoJon toimittaja, joka kritisoi pelottomasti öljy-yhtiö BP:n toimia ja tekee teräviä huomioita.
Mac on kiinnostava, hauska, nuori ja innokas. Tämä näkyy hänen tviittauksissaan. Ne luovat miniuutisvirran, joka on paljon kiinnostavampi kuin perinteinen raportointi aiheesta.
Macin seuraajamäärä nousee Twitterissä viiteentuhanteen. Mac käyttää tviittejä blogissaan Mother Jonesin sivuilla ja myöhemmin lehtijutuissaan.
Samoihin aikoihin MoJon kävijämäärä nousee ennätyslukemiin, 1,3 miljoonaan. Se on yli kaksi kertaa enemmän kuin edellisvuonna. Liikenne sosiaalisesta mediasta lähes seitsenkertaistuu edellisestä vuodesta.
Mistä moinen menestys, julkaisija Steve Katz? ”Aloimme ottaa sosiaalisen median vakavasti”, vastaa Katz. Facebookia ja Twitteriä alettiin käyttää monipuolisesti.
Myös verkkotulot kasvavat yli puolella ja lahjoitusten määrä kolminkertaistuu. Kun liikenne kasvaa, tulot verkossa kasvavat. Sosiaalinen media ei ole lehden menestyksen syy, mutta se on osa sitä.
Mother Jonesin menestyksessä on kolme tekijää.
Innostuneet ja luovat ammattijournalistit.
Sosiaalisen median osallistavan luonteen ymmärtäminen.
Tarttuminen ainutlaatuiseen, meneillään olevaan uutistapahtumaan ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin käyttää sosiaalista mediaa.
Sosiaalinen media on opettanut Mother Jonesille kaksi asiaa. Se toimii kaksisuuntaisesti: se yhdistää lehden yhteisöönsä ja yhteisön lehteen. Toisekseen, sosiaalista mediaa, erityisesti Twitteriä, voi käyttää raportoinnissa. Juttu kehittyy Twitterissä, tviiteistä tulee blogipostaus ja lopuksi aikakauslehtijuttu. Prosessi on avoin lukijoille, ja he ovat osa prosessia.
Entä toimittaja McClelland? Mitä tahansa hän kirjoittaa tästä eteenpäin, hänellä on tuhansia seuraajia. He klikkaavat hänen lähettämiään linkkejä, tuovat liikennettä sivuille ja levittävät sanaa MoJon jutuista.