Tilaa Uutiskirje!
Kuvankäsittely: Elina Kuismin

HEITÄ KUUNNELLAAN

Tutut nimet kärjessä Suomen Lehdistön vaikuttajakyselyssä – ”Olen pitkään uskonut siihen, että pitää uskaltaa tehdä valintoja”, sanoo eniten mainintoja saanut Erja Yläjärvi

Hitaat

Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi sai selvästi eniten mainintoja Suomen Lehdistön kyselyssä, jossa kartoitettiin media-alan merkittäviä mielipidevaikuttajia Suomessa. Kyselyn 81 vastaajasta 29 nimesi Yläjärven.

Avoimissa vastauksissa Yläjärveä kuvailtiin muun muassa rohkeaksi ja tarkkanäköiseksi johtajaksi, joka uskaltaa sanoa, mikä toimii ja mikä ei. Hän sai kiitosta myös Helsingin Sanomien journalistisen linjan avaamisesta sekä laajasta kokemuksestaan päätoimittajana eri medioissa.

Yläjärven vanavedessä kärkisijoille pääsivät Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila (17 mainintaa) ja Mediakonserni Keskisuomalaisen toimitusjohtaja, viime vuoden joulukuuhun saakka Medialiiton puheenjohtajana toiminut Vesa-Pekka Kangaskorpi (16 mainintaa). Yhdeksän mainintaa sai Iltalehden vastaava päätoimittaja Perttu Kauppinen.

Ylä-Anttilan maininnat tulivat avoimien vastauksien perusteella ennen kaikkea hänen asemansa vuoksi, mutta myös siksi, että häntä pidetään tehokkaana lobbarina, joka on ”ylivertaisella suhdetyöllään onnistunut sementoimaan Ylen roolin ja rahoituksen”.

Kangaskorpi taas sai mainintoja esimerkiksi siksi, että hän uskoo median merkitykseen ja on kasvattanut omistamaansa yritystä. Hän on myös aktiivinen ja näkyvä keskustelija.

Neljänneksi eniten mainintoja saanutta Kauppista kehutaan muun muassa Iltalehden “raikastamisesta” ja siitä, että hän on osoittanut viihdyttävän iltapäivälehden voivan menestyä myös tutkivalla ja politiikan journalismilla.

Ylen strategia-asiantuntija Silja Tenhusen (7 mainintaa) nimeämistä perustellaan esimerkiksi laajalla perehtyneisyydellä kansainvälisiin megatrendeihin ja teknologioihin sekä sillä, että hän jakaa mielellään oppejaan muillekin. Tenhusen kanssa yhtä paljon mainintoja saanut Helsingin Sanomien toimituspäällikkö Jussi Pullinen taas keskustelee vaikeistakin journalistisista valinnoista ja kehityksestä sekä sisäisesti että yleisön kanssa.

Kuusi mainintaa saanutta STT:n päätoimittajaa Minna Holopaista kehutaan maltilliseksi mutta kirkkaasti ajattelevaksi keskustelijaksi sekä tasapainoiseksi journalistipomoksi.

Viiteen mainintaan yltäneellä Helsingin Sanomien journalistisella kehitysjohtajalla Esa Mäkisellä on avoimien vastauksien perusteella suuri valta Hesarin kulisseissa ja häntä pidetään erityisesti journalististen kerrontakeinojen uranuurtajana Suomessa. Keskisuomalaisen päätoimittajaa Pekka Mervolaa (5 mainintaa) kuvataan konsernijohtaja Kangaskorven oikeaksi kädeksi ja alan konkariksi, jonka näkemys journalismista on kantanut pitkälle.

Neljä mainintaa saaneen vapaan toimittajan Oskari Onnisen valintaa perustellaan muun muassa hänen mediakritiikillään, “tietyllä lahjomattomuudellaan ja kollegoiden haastamisella”. Onninen on eniten mainintoja saanut kirjoittava toimittaja.

  • Eniten mainintoja saaneet mielipidevaikuttajat
  • Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi (29 mainintaa)
  • Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila (17)
  • Mediakonserni Keskisuomalaisen toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi (16)
  • Iltalehden vastaava päätoimittaja Perttu Kauppinen (9)
  • Ylen strategia-asiantuntija Silja Tenhunen ja Helsingin Sanomien toimituspäällikkö Jussi Pullinen (7)
  • STT:n vastaava päätoimittaja Minna Holopainen (6)
  • Helsingin Sanomien journalistinen kehitysjohtaja Esa Mäkinen ja Keskisuomalaisen päätoimittaja Pekka Mervola (5)
  • Ylen strategia-asiantuntija Kalle Pirhonen, vapaa toimittaja Oskari Onninen, mediatutkija Anu Koivunen, Sanoma Media Finlandin liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta, Julkisen sanan neuvoston puheenjohtaja Eero Hyvönen ja Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho (4)
  • Helsingin Sanomien tutkivan ryhmän tuottaja Salla Vuorikoski, vapaa toimittaja Sanna Ukkola, Karjalaisen toimituspäällikkö Jyrki Utriainen, Sanoma Media Finlandin kehityspäällikkö Vesa Lindqvist, Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen, Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun tutkintojohtaja Anne Leppäjärvi, media-alan yrittäjä ja ex-päätoimittaja Arto Henriksson, toimittaja Johanna Vehkoo, Ylen toimittaja Ruben Stiller, Lapin Kansan päätoimittaja Sauli Pahkasalo, Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta ja Ylen tuottaja Olli Seuri (3)

Erja Yläjärvi: ”Johtaminen on sitä, että muodostaa käsityksen siitä, mihin pitää mennä”

Helsingin Sanomien vastaavana päätoimittajana viime syksynä aloittanut Erja Yläjärvi pitää saamiaan mainintoja osoituksensa nimenomaan lehden arvostuksesta. Hän sanoo tunnistavansa itsensä kyselyn avoimista vastauksista, joissa häntä kehuttiin muun muassa selkeistä tulevaisuuden visioista.

– Olen pitkään uskonut siihen, että pitää uskaltaa tehdä valintoja. Johtaminen on sitä, että muodostaa käsityksen siitä, mihin pitää mennä.

– Siinä ottaa aina sen riskin, että valinnat eivät ole oikeita, mutta murrosalalla ei kenelläkään ole hirvittävästi varmoja vastauksia.

Yläjärvi on Hesarissa esimerkiksi avannut lehden journalistisia valintoja ja uudistanut organisaatiota. Parhaillaan meneillään ovat muutosneuvottelut, joiden seurauksena on todennäköisesti myös irtisanomisia. Tavoitteena on esimerkiksi selkiyttää johtamisen rakenteita ja lisätä kirjoittavien toimittajien määrää.

Yläjärvi pitää Helsingin Sanomia mediana, joka pystyy vaikuttamaan koko Suomen henkiseen ilmapiiriin.

– Näyttäytyykö Suomi kurjana ja polarisoituvana vai snadisti optimistisena maana, jossa osaamme olla rehellisesti eri mieltä keskenämme. Koen, että tässä tehtävässä pystyn vaikuttamaan asiaan, vaikka sitä ei täysin tiedostaisikaan.

Yläjärvi ei osaa nimetä yksittäisiä asioita, joihin on urallaan vaikuttanut, vaan katsoo pitkiä linjoja.

– Ajattelen, että se on onnistumisen mittari, kun lukijoita saadaan enemmän sitoutettua omaan mediaan.

Media-alan vaikuttajista Yläjärvi sanoo arvostavansa erityisesti ruotsalaisen Dagens Nyheterin päätoimittajaa ja Bonnier Newsin liiketoimintajohtajaa Peter Wolodarskia, joka hänen mielestään kykenee omassa roolissaan toimimaan rauhallisesti riippumatta siitä, millä tavalla yhteiskunta ympärillä mekastaa.

Suomesta erityismaininnan saavat pienempien medioiden vetäjät, jotka joutuvat samaan aikaan miettimään lukemattoman paljon sekä suuria strategisia että pieniä arkisia asioita.

– Ja omalta uraltani (Etelä-Saimaan pitkäaikainen päätoimittaja) Pekka Lakka on ollut pomo, jolta saamiani oppeja monessakin asiassa mietin.

Merja Ylä-Anttila: ”Toivon, että minua kuunnellaan, mutta en tiedä onko se painavampaa kuin Vesa-Pekan puheenvuorojen kuunteleminen”

Ylen toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila arvioi vaikutusvaltansa tulevan ennen kaikkea roolinsa kautta. Ylä-Anttila on ollut paljon esillä julkisuudessa, koska Ylen roolista ja rahoituksesta on viime aikoina keskusteltu poikkeuksellisen paljon. Toisaalta hän ehti ennen Yle-pestiään toimia 17 vuotta päätoimittajana MTV:llä.

Omaa vaikutusvaltaansa hän kuvaa välilliseksi ja sanoo pyrkivänsä pitämään esillä koko kotimaisen media-alan asemaa suhteessa esimerkiksi kansainvälisten alustayhtiöiden toimintaan.

Ylä-Anttilaa pidetään poikkeuksellisen verkostoituneena, mutta hän ei itse halua arvioida, kuinka paljon juuri hänen puheenvuorojaan kuunnellaan.

– Toivon, että minua kuunnellaan, mutta en tiedä onko se painavampaa kuin Vesa-Pekan puheenvuorojen kuunteleminen, hän heittää.

Hän pitää kuitenkin tärkeänä, että Suomessa sekä kaupallisen että julkisen palvelun median äänet tulevat yhtä lailla kuulluiksi ja eri leirien vuoropuhelu on mahdollista erimielisyyksistä huolimatta.

Omalta vaikuttajauraltaan Ylä-Anttila mainitsee Maikkari-aikoinaan syntyneen Suomi-Areenan ja laajemmin yhteiskunnallisen keskustelun esiin nostamisen.

– Se, että media pystyy tuomaan kaikille avoimen foorumin kansalaiskeskusteluun, on ollut itselleni henkilökohtaisesti tärkeää ja rakasta.

Yle taas on Ylä-Anttilan aikana pyrkinyt erilaisten hankkeiden kautta edistämään nimenomaan arvostavaa keskustelukulttuuria.

Mutta keitä media-alan vaikuttajia Ylä-Anttila itse arvostaa? Hän nostaa esiin vaikuttajakyselyn kärjessä kanssaan olevat Kangaskorven ja Yläjärven – mutta kolmas nimi on kenties hieman yllättävämpi: Oskari Onninen.

Ylä-Anttilan mielestä Onninen on kiinnostava persoona ja lahjakas kirjoittaja, jolla on teräviä näkökulmia esimerkiksi median toiminnasta.

– Näin se vaikuttajapolku alkaa.

Vesa-Pekka Kangaskorpi: ”Vallankäyttö on kiusallinen termi”

Vallankäyttöön liittyvät kysymykset saavat Mediakonserni Keskisuomalaisen toimitusjohtajan Vesa-Pekka Kangaskorven poikkeuksellisesti hiljaiseksi. Hän pitää itseään enemmän ”taustavaikuttajana” ja ”hallintoihmisenä”, jonka ensisijainen tehtävä on pitää oman firmansa talous kunnossa.

– Vallankäyttö on kiusallinen termi, hän sanoo.

– En pidä itseäni erityisenä mielipidevaikuttajana, mutta toivon olevani noteerattava keskustelukumppani. Tykkään kyllä keskustella toimialaan liittyvistä asioista. Tärkein juttu on moniarvoisen median toimintaedellytysten edistäminen.

Kangaskorpi on aiemmin toiminut virkamiehenä eduskunnassa ja kahdeksan vuotta Medialiiton puheenjohtajana, joten hänellä on runsaasti kokemusta myös edunvalvonnasta.

Kuinka paljon kabineteissa kuunnellaan ääntäsi?

– (Pitkä hiljaisuus.) Hankala kysymys. Pitäisi vastata vähätellen, ettei kuunnella. Mutta olen säpsähtänyt muutamissa tilanteissa, kun silloin tällöin vähän kuunnellaankin ja kysellään mielipiteitä.

Arvostamistaan media-alan vaikuttajista Kangaskorpi nimeää oman firmansa journalistisen johtajan Pekka Mervolan ja liiketoimintajohtaja Erkki Summasen, joita hän pitää hyvinä sparrauskumppaneina. Myös Ylä-Anttila ja Yläjärvi sekä Ilkan toimitusjohtaja Olli Pirhonen saavat maininnan.

– (Helsingin Sanomien edellinen vastaava päätoimittaja) Kaius Niemi on moderni mediapomo, jolla on hyviä ajatuksia. Ja aikanaan ja edelleenkin arvostan (TS-Yhtymän omistajaa ja entistä toimitusjohtajaa) Keijo Ketosta, joka oli oman linjansa kulkija ja hoiti oman firmansa asiat todella tyylikkäästi. Hän on ollut minulle henkinen mentori.

  • Näin kysely toteutettiin
  • Suomen Lehdistö kysyi lukijoiltaan näkemyksiä suomalaisen mediakentän mielipidevaikuttajista. Kysely oli avoinna helmikuussa ja sitä markkinointiin Suomen Lehdistön ja Uutismedian liiton uutiskirjeissä.
  • Kukin vastaaja sai nimetä 1–5 mielipidevaikuttajaa ja halutessaan perustella valintansa.
  • Noin puolet kyselyn vastaajista ilmoitti työskentelevänsä uutismediaa kustantavassa yrityksessä. Vastaajat olivat ilmoituksensa perusteella pääasiassa johtajia, hallituksen jäseniä tai yrittäjiä, päätoimittajia, toimituksessa työskenteleviä ja palvelu- ja tuotekehityksen tai tutkimuksen parissa työskenteleviä ihmisiä.
  • Kyselyyn vastasi 81 ihmistä, jotka antoivat yhteensä 291 ääntä. Mainintoja sai 135 mielipidevaikuttajaa. Tämän jutun yhteydessä julkaistussa listassa julkaistaan kaikki vähintään kolme mainintaa saaneet nimet.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast