Turun Sanomat on marraskuusta saakka toimittanut myös kaupunkilehteä, jota jaetaan osaan ei-tilaajatalouksista Turussa ja sen ympäristökunnissa.
Broadsheet-kokoinen TS Kaupunki koostuu hyperpaikallisesta sisällöstä, joka on pääosin ilmaiseksi luettavissa myös Turun Sanomien verkkosivuilla.
Uusi lehti ilmestyy torstaisin, ja sen jakelumäärä on ainakin aluksi joitakin kymmeniä tuhansia. Kaikki Turun Sanomien levikkialueen noin 300 000 taloutta kattavasta peittojakelusta ei siis ole kyse, mutta tuote lisää silti alueellaan lehden tavoittavuutta.
– Juju on juuri se, että TS Kaupunki kasvattaa peittoja tietyillä alueilla, mediamyynnin johtaja Katja Hägg sanoo.
Hänen mukaansa uusi lehti ja etenkin sen yhdistelmä kantalehden kanssa on herättänyt kiinnostusat ilmoittajissa.
Nämä ovat pieniä ja paikallisia juttuja, jotka eivät ehkä ylitä uutiskynnystä paperisessa lehdessä. Lukija kyllä huomaa, ettei TS Kaupungissa ole samaa sisältöä kuin kantalehdessä.
Myös levikkimyynnille uusi lehti on mahdollisuus.
– Brändinä tavoitamme niitäkin, joille ei tule Turun Sanomia. Lehdessä on myös levikkimarkkinoinnin mainontaa, Turun Sanomien lukijamarkkinoinnin johtaja Tiina Okko sanoo.
– TS Kaupunki on näyte meidän osaamisestamme. En näe uhkana, että joku siirtyy 7-päiväisestä lehdestä huomattavasti pienempään julkaisuun, Okko lisää.
Vastaavan päätoimittajan Kari Vainion mukaan TS Kaupungin idea on samantyyppinen kuin Helsingin Sanomien tuottaman kaupunkilehden HS Mestan.
Vainion arvion mukaan kaupunkilehden tekemiseen menee pari henkilötyöpäivää viikossa. Lehden on koonnut toimittaja ja graafikko. Noin kahdestakymmenestä sivusta kuusi on toimituksellista aineistoa ja loput ilmoituksia.
Turun Sanomilla on ollut jo pitkään käytössään lentävä reportteri, jonka tuottamia sisältöjä julkaistaan TS Kaupungissa. Lentävä reportteri on kiertävissä vuoroissa pyörivä toimittaja, joka kulkee Turun keskustassa ja tekee pieniä juttuja ja videoita verkkoon siitä, mitä kaupungilla tapahtuu.
– Nämä ovat pieniä ja paikallisia juttuja, jotka eivät ehkä ylitä uutiskynnystä paperisessa lehdessä. Lukija kyllä huomaa, ettei TS Kaupungissa ole samaa sisältöä kuin kantalehdessä, Vainio sanoo.
Miksi uudelle lehdelle valittiin kooksi broadsheet? Kertooko se laajemminkin Turun Sanomien formaattiaikeista?
– Broadsheet on luonnollinen koko tällaiselle lehdelle, koska päälehtikin on samassa formaatissa. Ei valintaan sisälly mitään kannanottoa suuntaan eikä toiseen. Ei meillä tosin ole suunnitelmia lähteä lehden formaattia muuttamaankaan.