Tilaa Lehti!

Turun Sanomat lisäsi vuorovaikutteista sisältöään ja kohensi mielikuvaansa alle 40-vuotiaiden joukossa: ”Olemme löytäneet todella hyviä tarinoita ja haastateltavia”

Verkkotuottaja Katariina Norontaus kertoo, miten Turun Sanomat hyödyntää lukijakyselyitä, visailuja ja testejä.

Katariina Norontaus, Turun Sanomat, vuorovaikutteiset sisällöt
"Lukijoiden osallistaminen jutuntekoon ei vähennä toimittajien työtä. Yleensä pääsisi helpommalla ottamalla vain pari asiantuntijaa kertomaan asiasta ”, Katariina Norontaus sanoo.
Ajankohtaiset

”Viime keväästä asti olemme tehneet vuorovaikutteista sisältöä entistä aktiivisemmin ja kokeilleet erilaisia malleja.

Ajattelen, että maakuntalehdelle on olennaista olla yhteisöllinen. Vuorovaikutteiset verkkosisällöt ovat yksi keino lukijoiden osallistamiseen ja sitouttamiseen. Vaihdoimme lisäksi keväällä visa- ja kyselytyökalumme entistä helppokäyttöisempään ja monipuolisempaan.

Meillä on usein lukijoille suunnattuja kyselyitä eri aiheista. Erilaiset muistelu- ja tarinointimahdollisuudet ovat olleet suosittuja. Olemme kysyneet muistoja esimerkiksi Turun raitsikkaliikenteen loppumisesta 50 vuotta sitten, alkoholin salakuljettamisesta Ruisrockiin ja siitä, millaista oli olla hansalapsi, joka on turkulainen käsite kauppakeskuksessa hengailevasta teinistä.

Kysymme lukijoiden kokemuksia myös vakavista uutisaiheista, kuten Turun rakennusvalvonnan ongelmista, inflaation vaikutuksista kuluttamiseen tai hoitajien työssään kokemasta väkivallasta.

”Viimeksi tein jätelain muutosta koskevan jutun kylkeen testin siitä, osaatko lajitella jätteet Lounais-Suomen sääntöjen mukaan.”

Olemme löytäneet kyselyiden kautta todella hyviä tarinoita ja haastateltavia juttuihin asiantuntijan puhuvan pään sijaan.

Kyselyiden lisäksi osallistamme lukijoita juttuihin muun muassa tekemällä vähällä vaivalla syntyviä verkkoäänestyksiä juttujen sisällä. Turun Sataman arkkitehtuurikilpailun voittajan selvittyä laitoimme voittajan ja muut ehdotukset rinnakkain ja kysyimme, voittiko oikea suunnitelma.

Teemme paljon myös erilaisia testejä ja visailuja. Tykkään pelillistää hyötyjournalismia. Viimeksi tein jätelain muutosta koskevan jutun kylkeen testin siitä, osaatko lajitella jätteet Lounais-Suomen sääntöjen mukaan. Jutun seassa voi myös olla upotettuna yksinkertainen nopea kysymys, jolla voi havainnollistaa asiaa tai nostaa esiin kiinnostavan yksityiskohdan.

Loppukeväästä lukijamarkkinoinnin tutkimuksessa meidät koettiin aika paljon aiempaa vuorovaikutteisemmaksi ja kekseliäämmäksi etenkin alle 40-vuotiaiden keskuudessa. En tiedä, johtuiko se näistä sisällöistämme, mutta en keksi muutakaan selvää syytä.”

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.