”Viime keväästä asti olemme tehneet vuorovaikutteista sisältöä entistä aktiivisemmin ja kokeilleet erilaisia malleja.
Ajattelen, että maakuntalehdelle on olennaista olla yhteisöllinen. Vuorovaikutteiset verkkosisällöt ovat yksi keino lukijoiden osallistamiseen ja sitouttamiseen. Vaihdoimme lisäksi keväällä visa- ja kyselytyökalumme entistä helppokäyttöisempään ja monipuolisempaan.
Meillä on usein lukijoille suunnattuja kyselyitä eri aiheista. Erilaiset muistelu- ja tarinointimahdollisuudet ovat olleet suosittuja. Olemme kysyneet muistoja esimerkiksi Turun raitsikkaliikenteen loppumisesta 50 vuotta sitten, alkoholin salakuljettamisesta Ruisrockiin ja siitä, millaista oli olla hansalapsi, joka on turkulainen käsite kauppakeskuksessa hengailevasta teinistä.
Kysymme lukijoiden kokemuksia myös vakavista uutisaiheista, kuten Turun rakennusvalvonnan ongelmista, inflaation vaikutuksista kuluttamiseen tai hoitajien työssään kokemasta väkivallasta.
”Viimeksi tein jätelain muutosta koskevan jutun kylkeen testin siitä, osaatko lajitella jätteet Lounais-Suomen sääntöjen mukaan.”
Olemme löytäneet kyselyiden kautta todella hyviä tarinoita ja haastateltavia juttuihin asiantuntijan puhuvan pään sijaan.
Kyselyiden lisäksi osallistamme lukijoita juttuihin muun muassa tekemällä vähällä vaivalla syntyviä verkkoäänestyksiä juttujen sisällä. Turun Sataman arkkitehtuurikilpailun voittajan selvittyä laitoimme voittajan ja muut ehdotukset rinnakkain ja kysyimme, voittiko oikea suunnitelma.
Teemme paljon myös erilaisia testejä ja visailuja. Tykkään pelillistää hyötyjournalismia. Viimeksi tein jätelain muutosta koskevan jutun kylkeen testin siitä, osaatko lajitella jätteet Lounais-Suomen sääntöjen mukaan. Jutun seassa voi myös olla upotettuna yksinkertainen nopea kysymys, jolla voi havainnollistaa asiaa tai nostaa esiin kiinnostavan yksityiskohdan.
Loppukeväästä lukijamarkkinoinnin tutkimuksessa meidät koettiin aika paljon aiempaa vuorovaikutteisemmaksi ja kekseliäämmäksi etenkin alle 40-vuotiaiden keskuudessa. En tiedä, johtuiko se näistä sisällöistämme, mutta en keksi muutakaan selvää syytä.”
- Esimerkkejä Turun Sanomien vuorovaikutteisista jutuista
- Lukijakyselyn pohjalta syntyneitä juttuja:
Turkulainen Otto lopetti herkkujen oston ja pian lähtevät suoratoistopalvelut, jos hintojen nousu jatkuu – TS:n kyselyssä yksi säästökohde nousee kuitenkin yli muiden
TS-kysely Leninin rintakuvan poistosta kirvoitti mielipiteitä: ”Joutaa helvettiin, kuten seuraajansakin” - Äänestys ajankohtaisesta kysymyksestä jutun sisällä:
Skeittarit valtasivat Turun kauppatorin uuden esiintymislavan harrastukselleen – kaupunki aikoo puuttua ”epäasialliseen käyttöön”. Jutun sisällä äänestys siitä, saako Turun kauppatorilla skeitata. - Minivisakysymyksiä jutun sisällä:
Mikä oli kieltolain ajan opiskelijajuhlien hittijuoma? Mikä aihe puhutti ysärillä? Testaa tietosi turkulaisesta opiskelijaelämästä ja lue TYYläisten mietteet nykytodellisuudesta