Tilaa Uutiskirje!

”Tuoteomistaja katsoo 360 asteen kulmasta”: Sanna Koivuranta kertoo, miten tuoteroolit helpottavat elämää mediatalossa

Tuoteomistajuudessa on kyse siitä, että yksi ihminen vastaa kokonaisuudesta. Esimerkiksi Alma-tunnuksessa ei ole kyse vain tekniikasta vaan tunnus vaikuttaa myös muun muassa käyttäjäkokemukseen ja käyttäjien sitouttamiseen, Sanna Koivuranta sanoo.
Ajankohtaiset

”Tuoteomistaja katsoo asioita 360 asteen vinkkelistä. Hän vastaa tuotteen teknisen kehityksen priorisoinnista ja asiakaskokemuksesta sekä tuotteen tai palvelun liiketoimintavaikutuksista. On siis yksi taho, joka vastaa kokonaisuudesta. Rooli on kokonaisvaltaisempi kuin projektipäälliköllä, jonka projekti alkaa ja päättyy.

Työskentelen Alma Mediassa Alma-tunnuksen tuoteomistajana. Tunnuksella kirjaudutaan Alma Median eri palveluihin. Aloitin tehtävässä viime vuoden kesäkuussa, kun konsernissa todettiin, kuinka laajasti kirjautunutta käyttöä pitää kehittää ja miten moneen asiaan liiketoiminnoissa sillä on vaikutusta. Kyse ei ole vain tekniikasta tai kirjautumisalustasta, vaan tunnus vaikuttaa myös esimerkiksi käyttäjäkokemukseen ja käyttäjien sitouttamiseen.

”Luulen, että konsernissammekin erilaiset tuotejohtamisen roolit tulevat lisääntymään.”

Tuoteomistajana olen teknisen kehityksen ja liiketoiminnallisen kehityksen välissä pitämässä huolta siitä, että Alma-tunnus palvelee liiketoiminnan tarpeita mahdollisimman hyvin. Priorisoin teknistä kehitystä sen mukaan. Se ei ole aina helppoa, koska mielipiteitä on niin paljon. Osa päätöksistä tulee keskitetysti, mutta on paljon myös sellaisia päätöksiä, jotka vaativat osapuolten kuulemista ja sovittelua.

Minulla on vahva liiketoimintatausta, olen vetänyt myyntitiimiä ja ollut muun muassa laittamassa alulle Alman uutta palvelua Tuntoa, jossa työntekijät voivat vertailla työnantajia. Siinä näin palvelun rakentamisen, tuotteistamisen ja lanseeraamisen elinkaaren. Nykyisessä roolissani on iso hyöty siitä, että ymmärrän liiketoimintaa ja pystyn miettimään teknisiä ratkaisuja siitä näkökulmasta.

Tuoteomistajia on erilaisilla painotuksilla, ja iso osa on edelleen selkeästi teknisiä tuoteomistajia. Luulen, että konsernissammekin erilaiset tuotejohtamisen roolit tulevat lisääntymään.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta