Sulje

Kaija Jäppinen

Tulevaisuus on luottamuksen väärti

Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja

Kevään aikana on julkistettu useampi eri tutkimus, joista löytyy pari samaa perustietoa. Ensiksikin lähes jokaisella suomalaisella on edelleen jonkinlainen lukijasuhde painettuun sanomalehteen. Säännöllisiä lukijoita on kaikissa ikäryhmissä, nuorissa toki vähemmän kuin vanhemmissa, mutta yhtään ikäryhmää ei ole, jossa lehtiä ei luettaisi.

Toinen yhteinen havainto on, että sanomalehtien verkkosivujen käyttö on merkittävästi lisääntynyt. Nuoret lukevat verkossa jonkin verran vanhempia enemmän, mutta sanomalehtien verkkopalveluitakin käytetään jokseenkin ikään katsomatta. Menettäjiksi leimatut sanomalehdet ovat tarkemmin katsoen siis tehneet aika mainiota työtä.

Yksi kuluvan kevään tutkimuksista on 15/30 Researchin Kansallinen nuorisotutkimus. Se keskittyi tänä vuonna tunteisiin. Tuloksissa on mietittävää myös sanomalehdille tiedonvälittäjinä ja maailmankuvan rakennusaineiden tarjoajina. Nuorten tunteissa nimittäin voimakkaimpina nousivat esiin pelko ja epävarmuus, jotka koskevat niin maailman tulevaisuutta kuin työelämääkin.

Sanomalehtien perinteisen roolin kannalta arvokasta on, että yhteiskunnalliset kysymykset kiinnostavat nuoria nyt aiempaa enemmän. Tätä ei silti pidä tulkita yksioikoisesti kiinnostuksena esimerkiksi politiikkaan. Nuorten arvomaailmassa korkealla ovat hyvinvointi, luovuus ja vastuullisuus. Ja kun menestystä ei enää pidetä tärkeimpänä arvona, kohdistuu kritiikki talouden ylikorostumiseen keskustelussa.

Lehdet eivät voi eikä niiden tehtävä ole kaunistella maailmaa, mutta näkökulmien ja sisältöpainotusten tarkastelu on nuoria ajatellen terveellistä meistä toimittajista jokaiselle.

Journalistitutkimus 2010 valottaa lehdentekijöiden näkemyksiä sanomalehtien tulevaisuudesta. Itellan tekemässä tutkimuksessa miettimään pisti muun muassa se, miten paljon esimiehiään ja lehtijohtoa huonompana toimittajat näkevät alan tulevaisuuden.

Toimittajien arviot ovat pessimistiset niin lukijoiden kuin painetun sanomalehden säilymisenkin suhteen. Näin siitäkin huolimatta, että lukijat – edelleen keväisten tutkimusten mukaan – lukevat, arvostavat, luottavat ja panevat rahaa sanomalehtiin.

Paitsi että tiedotusvälineet kertovat maailmasta, ne osallistuvat myös mielikuvien luomiseen. Kuinka tärkeää lukijan kannalta on tietää vaikkapa kuopattujen yhdysvaltalaislehtien kohtaloista, jos samaan aikaan unohtuu kertoa, että Suomessa ei sanomalehtien hautajaisia ole tarvinnut viettää. Kukaan ei lupaa ruusutarhaa, mutta ei silti kuopata itse itseämme.

Kommentit