Tilaa Uutiskirje!

Toimitusten supistuminen saa riittää Mediatalo Keskisuomalaisen isoissa lehdissä – ”Olemme matkalla kohti aurinkoisia mäkiä, harjuja, vaaroja ja vuoria”

Konsernin lehtiin rekrytoidaan 16 uutta journalistia. Etelä-Suomen Sanomien päätoimittaja Markus Pirttijoki iloitsee lisäresursseista perustyöhön.

"Kasvua pitää ruokkia ja panostaa laadukkaaseen journalistiseen sisältöön", Etelä-Suomen Sanomien päätoimittaja Markus Pirttijoki perustelee rekrytointeja. Kuva: Timo Jaakonaho / Lehtikuva
Ajankohtaiset

Mediatalo Keskisuomalainen liittyi sunnuntaina monien muiden positiivisia uutisia viime aikoina kertoneiden mediatalojen joukkoon, kun se aloitti laajan kampanjan 16 uuden journalistin rekrytoimiseksi konserniin. Lisäksi yhtiön kanssa yhteistyötä tekevä sanomalehti Karjalainen palkkaa kolme toimittajaa.

Rekrytoinneilla korvataan osin esimerkiksi eläköityneitä työntekijöitä, mutta vakituisten toimittajien nettolukumäärä myös aidosti lisääntyy kaikissa uutta väkeä palkkaavissa Keskisuomalaisen lehtien toimituksissa. Lisää toimittajia on tällä haavaa tulossa kahdeksaan konsernin tilattavaan päivälehteen.

Esimerkiksi Etelä-Suomen Sanomat aikoo palkata digipäällikön sekä kaksi uutistoimittajaa. Päätoimittaja Markus Pirttijoki sanoo digitilausten määrän kasvun olevan tärkein syy sille, että rekrytointeja tehdään voimallisesti juuri nyt.

– Vaikka digitilaukset eivät euroissa ihan kaikkialla vielä kompensoi printin tilaajamäärien laskua, kasvu on rohkaisevaa, hän sanoo.

Vuosien mittaan tilaajatulojen osuus kokonaistuotoissa on kasvattanut merkitystään mainostulojen kustannuksella.

– Sen takia kasvua pitää ruokkia ja panostaa laadukkaaseen journalistiseen sisältöön.

Etelä-Suomen Sanomien uudet toimittajat aloittavat ensi vuoden huhtikuussa. Samalla on tarkoitus uudistaa toimituksen työskentelytapoja entistäkin verkkolähtöisemmiksi. Mitä se käytännössä tarkoittaa, sitä lehdessä pohditaan ja suunnitellaan lähikuukausina.

”Vaikka digitilaukset eivät euroissa ihan kaikkialla vielä kompensoi printin tilaajamäärien laskua, kasvu on rohkaisevaa.”

Pirttijoen mielestä on tärkeää, että perustyöhön saadaan lisää työntekijöitä, koska tässä ajassa journalismilla on entistäkin tärkeämpi tehtävä tuottaa julkiseen keskusteluun faktoja huhujen sijaan.

Hän ei muista omalta 10-vuotiselta päätoimittajauraltaan vastaavaa rekrytointibuumia kuin nyt on meneillään. Päätoimittajana hän on ennemmin joutunut vuosi vuoden perään sitoutumaan budjetteihin, joissa kustannuksissa säästetään.

Pitkään jatkuneen säästökierteen aikana esimerkiksi Etlarin kyky reagoida uutisiin on päässyt heikentymään. Nyt saatetaan kuitenkin olla ainakin orastavan käänteen kynnyksellä.

– Minusta on todella hienoa, ettei tämä ole pelkästään Etlarin tai Keskisuomalaisen vaan koko suomalaisen mediakentän juttu, että nyt panostetaan voimakkaasti sisällöntuotantoon, Pirttijoki sanoo.

Sanomalehti Keskisuomalaisen päätoimittaja ja mediatalo Keskisuomalaisen journalistinen johtaja Pekka Mervola pohtii, että yhtiön rekrytointikampanja saattaa olla jopa suurin suomalaisen sanomalehtiyhtiön koskaan tekemä toimittajarekrytointi, jos kokonaan uusien lehtien tai tuotteiden perustaminen jätetään laskuista.

Rekrytointeja on myös odotettavissa lisää ensi ja sitä seuraavana vuonna, kun toimittajia jää eläkkeelle. Konsernin lehdet tavoittelevat rekrytointikampanjan myötä myös sitä, että toimittajien määrä toimituksissa ei lähivuosinakaan vähenisi.

Mervola itse on haastatteluissa puhunut usein media-alan kuolemanlaaksosta, joka alkaa olla ohi sitten, kun lehdet voivat lisätä tekijöiden määrää.

– Ihan niin ei ehkä vielä ole, mutta olemme matkalla kuolemanlaaksosta kohti aurinkoisia mäkiä, harjuja, vaaroja ja vuoria.

Oikaisu pe 17.12. klo 9.00: Täsmennetty tekstiin, että rekrytoinnit lisäävät nimenomaan vakituisten toimittajien nettolukumäärää kaikissa toimituksissa. 
Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast