Ilkka ja Pohjalainen ovat saaneet vuoden alusta alkaen huomattavasti aiempaa enemmän tilaajia rekisteröitymään maksulliseen verkkopalveluun.
Tällä hetkellä yli 40 prosenttia lehtien tilaajista on kirjautunut verkkoon, jonka lukuoikeus kuuluu heille automaattisesti. Kasvua on tullut vuoden alussa noin tuhannen käyttäjän kuukausivauhdilla, ja myös tilaajille suunnattujen juttujen sivulataukset ovat kasvaneet merkittävästi.
Lehdissä iloitaan odotettua nopeammasta kasvusta, sillä asiakkaat saavat nyt rahoilleen parempaa vastinetta. Ilkan ja Pohjalaisen verkkotoimituksen päällikkö Elina Nyström uskoo, että kirjautumiset ovat myös hyvä signaali uusien digitilaajien tavoittamisen suhteen.
Digitilaajia on toistaiseksi vasta noin viisi prosenttia kaikista lehtien tilaajista, mutta määrä on kasvussa.
– Suunta on selkeästi se, että panostamme verkkoon entistä enemmän ja vuoden aikana on tehty isoja liikkeitä, Nyström sanoo.
Helmikuussa lehdet saivat uudistuneet, responsiiviset sivut, jotka toimivat aiempia paremmin mobiilikäytössä. Samalla kirjautuminen palveluun helpottui, sillä järjestelmä muistaa nyt käyttäjän.
Keväällä myös tiukennettiin selvästi maksumuuria. Ilmaisella puolella on enää vain Lännen Median ja STT:n materiaalia sekä tiedotteisiin perustuvia uutisia. Pohjalainen julkaisee lisäksi kolumneja vapaasti luettavaksi.
”Idea ei ole, että kaikki toimittajat ovat kasvoillaan studiossa esillä, mutta kaikki toimittajat meillä pystyvät tekemään videoita keikalla.”
Esimerkiksi poliisiuutiset, joihin on haettu omaa kommenttia, laitetaan maksulliselle puolelle. Linja on siis tiukempi kuin monissa muissa sanomalehdissä. Poliisiuutiset tuovat kirjautuneita käyttäjiä kuitenkin yhtä hyvin kuin jutut, joihin on nähty enemmän vaivaa.
– Meillä on top kympissä aina iso osa poliisiuutisia, Nyström kertoo.
– Aiempi malli ei ehkä ollut tarpeeksi selkeä lukijalle. Käyttäjälle on helpompi ymmärtää, että oikeasti täytyy kirjautua ja tilata, jotta saa sisältöä katsottavaksi ja luettavaksi.
Nyström pitää tärkeimpänä syynä kirjautumisten lisääntymiseen laadukasta sisältöä ja tehostettua markkinointia uudistusten aikana.
Sisällön määrää verkossa on lisätty, ja Ilkan ja Pohjalaisen yhteinen, kahdella paikkakunnalla toimiva verkkotoimitus on kasvanut yhdellä henkilöllä. Printin juttuja myös julkaistaan aiempaa etupainotteisemmin verkossa.
Julkaisuaikoja optimoidaan analytiikan perusteella, ja toimittajilla on tarkat deadlinet verkkojutuilleen. Myös videoiden määrää on lisätty.
Kumpaankin maakuntalehteen on rakennettu videostudiot, joihin kutsutaan asiantuntijoita haastatteluun ja joissa myös toimittajat voivat kommentoida ajankohtaisia aiheita.
Toistaiseksi videostudiossa on keskitytty paikalliseen urheiluun mutta siellä on tehty myös kuusiosainen kokkausohjelma ja joulukalenteri. Studion tuotokset ovat pääosin ilmaisella puolella, sillä niihin pyritään saamaan kaupallisia yhteistyökumppaneita.
– Idea ei ole, että kaikki toimittajat ovat kasvoillaan studiossa esillä, mutta kaikki toimittajat meillä pystyvät tekemään videoita keikalla, Nyström kertoo.
Liikkuvan kuvan suosio on kasvanut, ja Nyström uskoo sen rooliin maakuntalehdessä.
– Ihmiset ovat alkaneet omaksua, että tiistaisin tulee Kiekkotiistai. Luvut näyttävät ihan hyviltä, hän sanoo.
I-Medioiden yhteisellä tilaajatunnuksella pääsee kirjautumaan myös konsernin paikallislehtiin, joihin on tullut maksumuuri tänä syksynä.
Markkinointipäällikkö Tommi Peuran mukaan uusia digitilaajia on saatu toistaiseksi parhaiten vetävillä tarjouksilla verkossa ja jakamalla maksullisia sisältöjä sosiaalisessa mediassa. Päivityksille on myös ostettu näkyvyyttä.
Lehdet tarjoavat digitilausta ensisijaisesti kestona niin, että ensimmäisten kuukausien hinta on alennettu. Tähtäimessä eivät ole vain nuoret.
– Tilaajat voivat olla myös iäkkäämpiä, liikkuvia henkilöitä, jotka reissaavat ja kokevat, että digitilaus on heille siksi parempi, Peura sanoo.
> Lue myös Aamulehden, Helsingin Sanomien sekä Savon Sanomien ja Keskisuomalaisen maksumalleista.