Tilaa Uutiskirje!

Tiktokista löytyi käyttäjiä monitoroiva seurantakoodi: Suomen Lehdistön haastattelemat mediat jatkavat sovelluksessa toistaiseksi

Helsingin Sanomien Esa Mäkinen, Kotilieden Ulla Lehtinen ja Ylen Timo Huovinen.
Ajankohtaiset

Tietoturva-asiantuntijat löysivät elokuussa sosiaalisen median palvelu Tiktokista tietoturva-aukkoja. Kiinalaisomisteisesta Tiktokista löytyi seurantakoodi, jonka avulla sen on mahdollista tarkkailla esimerkiksi näppäimistölle syötettävää tekstiä sisäisessä sovelluksessaan. Tiktokin tietoturvaongelmista on keskusteltu aiemminkin.

Kysyimme, aikovatko Tiktokissa julkaisevat mediat jatkaa toimintaansa sovelluksessa.

Esa Mäkinen
Helsingin Sanomien journalistisesta kehityksestä vastaava johtaja

”Toistaiseksi jatkamme videoiden julkaisemista Tiktokiin, mutta olemme valmiita vetäytymään, jos ilmenisi tämän kyseenalaistavia uusia tietoja. Keskusteluun on noussut havainto, että Tiktokin sisäisellä selaimella pystyy seuraamaan käyttäjien toimintaa. On hyvä huomata, että vastaavia ominaisuuksia on esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa. Tiktok on uusi kanava ja sillä on Kiina-yhteys. Jos Tiktok todettaisiin tietoturvattomaksi sosiaalisen median kanavaksi, jota käyttää puolet nuorisostamme, kysymys on mielestäni paljon suurempi kuin se, postaako Helsingin Sanomat sinne videoita.”

Ulla Lehtinen
Kotilieden verkkotuottaja

”Jatkamme tämänhetkisten tietojen valossa. Kun elokuussa tuli tietoja Tiktokin tietoturva-aukoista, konsultoimme Otavamedian it-puolen parasta tietoturva-asiantuntijaa. Hän linjasi, ettei olla vielä siinä pisteessä, että Tiktokia tulisi välttää. Olemme tehneet videoita Tiktokiin noin vuoden ajan ja testanneet, miten se taipuu alustaksi lifestyle-journalismille. Lyhytvideo on kovassa nosteessa, ja tavoitamme siellä yleisöä, jota emme muuten tavoittaisi.”

Timo Huovinen
Ylen journalististen standardien ja etiikan päällikkö

”Tarkastelemme somessa oloamme säännöllisesti, ja syksyllä on jälleen punninta edessä. Tiktokin osalta tietoturvahaaste on yksi tekijä harkinnassa. Päätöksen näistä asioista tekee kunkin alueen vastaava toimittaja. Tietenkin tietoturva huolestuttaa, mutta samoin huolestuttaa somen kaupallisuus. Youtubessa Yle on saanut sovittua, ettei tilien ympärillä näytetä mainoksia. Ylen on oltava siellä, missä asiakkaat ovat. Tiktokissakin pitää olla, koska alle 25-vuotiaat käyttävät sitä.”

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast