Tilaa Uutiskirje!

Tieto tarkistukseen

Toimituksiin tulvii informaatiota sosiaalisesta mediasta, mutta sen arvioimiseen tarvitaan taitoa ja työkaluja. Uusi palvelu auttaa tässä journalisteja.

Näkökulmat

Kirjoittaja on dosentti ja tiedotusopin lehtori Tampereen yliopistossa.

Miten toimittaja tai tiedotusväline voi välttyä joutumasta huhujen ja perättömien tietojen levittäjäksi? Millä työkaluilla journalisti voi tarkistaa sosiaalisesta mediasta peräisin olevat tiedot? Miten löytää silminnäkijöiden aineistoa meneillään olevasta uutistapahtumasta?

Näitä asioita pähkäillään monessa toimituksessa. Verkosta on tähänkin asti löytynyt apua pulmiin, mutta vastikään avattu uusi palvelu First Draft News vaikuttaa erityisen pätevältä portilta sekä tiedon löytämisen että sen tarkistamisen työtapoihin ja työkaluihin.

First Draft Newsin verkkosivustolla on esimerkiksi koulutus- ja opiskeluaineistoja aiheeseen liittyvistä teemoista. Video opastaa vaikkapa siihen, miten Tweetdeckiä voi käyttää uutisten keräämiseen, ja monimediaalinen artikkeli auttaa päättelemään visuaalisista yksityiskohdista aineistojen oikeellisuutta. Videoiden alkuperän tarkistamista opetetaan askel askeleelta. Oppimateriaalit näyttävät sen verran selkeiltä, että niihin voi perehtyä ilman suuria aikasatsauksia.

Miten toimittaja tai tiedotusväline voi välttyä joutumasta huhujen ja perättömien tietojen levittäjäksi? Millä työkaluilla journalisti voi tarkistaa sosiaalisesta mediasta peräisin olevat tiedot?

Palvelussa on myös ”näin se tehtiin” -tyyppisiä tapauskertomuksia. Yhdessä tällaisessa silminnäkijäaineistoihin erikoistuneen Eyewitness Media Hubin asiantuntija avaa, miten Turkin tilanteesta tulleita sekalaisia tietovirtoja seulottiin. Toisessa Storyfulin kirjoittaja kertoo useiden esimerkkien avulla, kuinka toimittajien ryntäily nimeämään epäiltyjä syyllisiksi on johtanut syyttömien leimaamiseen. Sekä Eyewitness Media Hub että Storyful ovat palvelun perustajia.

Sivustolla on niin ikään osasto, jossa käsitellään sosiaaliseen mediaan ja uutisointiin liittyviä eettisiä ja juridisia näkökohtia. Valistavien videoesitysten ja artikkeleiden ohessa palvelu tarjoaa myös pdf-muotoisen käsikirjan ”A Journalist’s Guide To Approaching Social Sources”.

First Draft Newsin ominaisuuksiin kuuluu myös ”Pack”. Rekisteröityneet käyttäjät voivat luoda yksityisiä tai julkisia kansioita, joihin kootaan itseä tai kollegoita kiinnostavia palvelun sisältöjä. Rekisteröityminen on ilmaista.

First Draft News palvelee mediaa, mutta sen perustajat ovat pikemminkin median liepeiltä. Mukana olivat muun muassa Dig Deeper, Reported.ly ja jo mainitut Eyewitness Media Hub ja Storyful. Kaikki tuottavat ajankohtaismateriaalia verkkoon, mutta mikään ei ole perinteinen mediaorganisaatio. Perustajiin kuului myös Google News Lab, joka rahoittaa hanketta ja on näin jälleen muuttamassa mediaa.

Hankkeen yhteistyökumppaneiksi liittyi syksyllä kuitenkin lukuisia tunnettuja mediayhtiöitä. Esimerkiksi AFP, CNN, Eurovision, New York Times, Washington Post ja The Telegraph tekevät yhteistyötä First Draft Newsin kanssa. Lisäksi yli 30 perustajan ja kumppanin joukossa on järjestöjä, kuten Amnesty International, ja teknologiayrityksiä.

 

Viipyilevä lukeminen ei ole kadonnut

Viipyilevän lukemisen perinteet ovat yhä arvossaan myös mobiilin aikakaudella. Pew-tutkimuskeskuksen mukaan pitkät jutut ovat kännyköillä sekä suosittuja että luettuja, ainakin Yhdysvalloissa. Yli 70 000 artikkelin ja 71 miljoonan käyttäjän dataan perustuvan tutkimuksen mukaan pitkät jutut keräävät jokseenkin yhtä paljon lukijoita kuin lyhyet jutut. Pitkän – siis yleensä monipuolisemman ja perusteellisemman – jutun ääressä myös viivytään keskimäärin kaksi kertaa kauemmin kuin lyhyen jutun äärellä.

Toisen Pew-tutkimuksen mukaan painetun kirjan lukeminenkin on edelleen suosiossa. Kirjoja lukee Yhdysvalloissa runsaat 70 prosenttia väestöstä, ja osuus on pysynyt melko vakaana viimeiset puoli vuosikymmentä. Lukijoista 65 prosenttia käyttää paperikirjaa, kun taas harvempi kuin joka kolmas käyttää e-kirjaa.

 

Joukkorahoitus luo alalle uutta kulttuuria

Joukkorahoituksessa ei ole kyse vain rahan keräämisestä vaan uudesta tavasta tehdä journalismia, painotetaan Nieman-säätiön raportissa Crowdfunding the News. Artikkelin mukaan joukkorahoituksella voidaan tuoda journalismiin takaisin se, minkä googlet ja facebookit ovat vieneet: joukot ja rahoitus. Yleisöltä kerättävä rahoitus merkitsee, että juttu tai julkaisu on perusteltava yleisölle ja yleisön on voitava kokea saavansa jotain vastineeksi. Tyypillisesti joukkorahoitteiset journalismiprojektit eivät voi tarjota aineellisia kylkiäisiä, mutta tekijät voivat kytkeä rahoittajayleisön mukaan jutun tekoon. Se taas luo kestävää yleisösuhdetta – joka puolestaan voi poikia jatkorahoitusta.

Joukkorahoituksella voidaan tuoda journalismiin takaisin se, minkä googlet ja facebookit ovat vieneet: joukot ja rahoitus.

Niemanin artikkelin mukaan joukkorahoitus on edelleen vähäistä, mutta onnistuneita esimerkkejä on jo lupaavasti. Tunnetuimmat julkaisut ovat El Español, Krautreporter ja De Correspondent.

 

Työkaluja järkevään lukijaosallistamiseen

Washington Post ja New York Times pyrkivät edelleen kiinnittämään lukijansa keskusteluihin omilla sivustoillaan. Ne toimivat toisin kuin useat muut mediat, jotka ovat sulkeneet esimerkiksi uutiskommenttipalstansa ja ulkoistaneet keskustelut sosiaaliseen mediaan. Post ja NYT ovat Mozillan ja Knight-säätiön kanssa mukana Coral Project -nimisessä hankkeessa, jossa kehitetään aiempaa parempia välineitä journalismin yhteisöllisyyden parantamiseksi.

Coral Project tarjoaa avoimeen lähdekoodiin perustuvia välineitä luotettavien kommentoijien tunnistamiseen, yleisön vetämiseen mukaan keskusteluun ja keskustelujen moderointiin. Näiden työkalujen esiversioita voi kokeilla projektin sivuilla.

 

360-kerronnan verkosto jakaa tietoa

360 vaikuttaa juuri nyt olevan kuuma asteluku verkkojournalismissa. Immersiivinen kerronta, virtuaali- ja lisätty todellisuus ja 360 asteen kuvaesitykset ovat esiintyneet monissa konferenssipuheissa, ja kokeiluina niitä on nähty siellä täällä, esimerkiksi New York Timesissa, Guardianissa ja Berliner Morgenpostissa. Tietenkin myös Google on tälläkin saralla aktiivinen – kukapa ei olisi törmännyt vähintäänkin yhtiön pahvilaseihin.

Nyt Google on yhdessä Knight-säätiön kanssa ollut aloitteellinen Journalism 360 -verkoston perustamisessa. Mukana on myös Online News Association. Verkoston on määrä koota ja jakaa tietoa aiheesta. Medium-palvelussa sijaitseva verkoston sivusto sisältää jo nyt esimerkkijuttuja ja aihetta taustoittavia artikkeleita. Luvassa on myös rahaa uudenlaisen kerronnan hankkeille.

Lisää aiheesta