Sulje

Think Ink -kilpailu etsii mullistavia ideoita mainontaan

Think Ink

Think Ink -innovaatiokilpailussa haetaan tällä kertaa monipuolisempia, myyvempiä ja tehokkaampia ratkaisuja mainostajille. Kilpailu polkaistiin käyntiin Mullista mainonta -teemalla kasvuyritystapahtuma Slushissa Helsingissä.

Media-alan innovaatioita etsivän kilpailun järjestää Viestintäalan tutkimussäätiö. Säätiön asiamiehen Helene Juholan mukaan mainonta valikoitui teemaksi, koska siihen kaivataan nyt kipeästi uusia ideoita.

– Mainonta on medialle tärkeä tulolähde tilaajatuottojen rinnalla. Mainonnan tuotot ovat kuitenkin laskeneet jatkuvasti. Tämä johtuu digitalisaatiosta ja käyttäjäkunnan sirpaloitumisesta, mutta myös siitä, että kilpailu on muuttunut kansainväliseksi. Verkkomainonnan tuotoista puolet menee kansainvälisille toimijoille, eivätkä verkkotuotot pysty kompensoimaan printin laskua.

Tuomariston puheenjohtajan, säätiön hallituksen jäsenen Timo Ketosen mukaan kilpailu tarjoaa hyvän alustan idean eteenpäin viemiseksi ja vaikkapa oman yrityksen perustamiseksi.

”Mainonnan tuotot ovat laskeneet jatkuvasti. Tämä johtuu digitalisaatiosta ja käyttäjäkunnan sirpaloitumisesta, mutta myös siitä, että kilpailu on muuttunut kansainväliseksi.”

– Sisältömarkkinointi kasvaa ja on etenkin startupeille varteenotettava asiakasdialogin kehittämisen muoto, hän sanoo.

Kilpailu on avoin kaikille: yksityishenkilöille, ryhmille, järjestöille ja yrityksille. Ensimmäisen vaiheen hakuaika päättyy 28.2.2016. Sen jälkeen tuomaristo valitsee toiseen vaiheeseen 5–10 parasta ideaa, joiden jatkokehitystä säätiö tukee noin 80 000–100 000 eurolla.

Voittaja valitaan syksyllä 2016. Voittaja ja enintään viisi muuta palkitaan yhteensä 140 000 eurolla, josta pääpalkinnon osuus on 80 000.

Viimeksi Think Ink -kilpailun voitti Linda Liukas Hello Ruby -konseptillaan, jossa opetetaan lapsille koodauksen logiikkaa. Hello Ruby -kirja on julkaistu Suomessa, Ruotsissa ja Yhdysvalloissa ja kirjan oikeudet on myyty kuuteen muuhun maahan.

Kilpailun tuomariston puheenjohtajan, Aboa-Advestin Timo Ketosen lisäksi tuomaristoon kuuluvat Taneli Tikka Tiedolta, Juhana Tikka Kaakon Viestinnästä, Tuula Kallio Dagmarista, Mia Ropponen Keskolta ja Helene Juhola.

Kommentit