Tilaa Uutiskirje!

”Tee podcast vain aiheesta, jota rakastat”

Tuotantoyhtiö Jaksomedian perustaja ja entinen toimitusjohtaja sekä HS Vision toimittaja Veera Luoma-aho kertoo, miten konseptoidaan podcast.

Tyypillinen virhe podcast-konseptissa on se, että kohderyhmää ei ole ajateltu tai rajattu, sanoo Veera Luoma-aho. "On kohderyhmä, jolle lupaat jotakin ja pidät lupauksesta kiinni."
Ajankohtaiset

”Kysy ihan ensin, miksi teet. Hämmentävän usein podcastissa huomataan olevan jotain pielessä, ja tajutaan, että ei ole rehellisesti mietitty konseptia tehdessä, miksi tehdään mitä tehdään.

Podcast-konsepti koostuu elementeistä, kuten aiheesta, pituudesta, juontajavalinnasta ja rakenteesta. Jokin näkökulma, ismi tai asenne voi olla vahva. Joskus myös paikka voi olla olennainen – tai jokin muu.

Konsepti on lupaus kuulijalle ja työkalu tekijälle. On kohderyhmä, jolle lupaat jotakin ja pidät lupauksesta kiinni. Koska podcastin tekeminen vaatii työtä ja sinnikkyyttä, joistakin asioista kannattaa tehdä toistuvia, niin ei tarvitse aloittaa joka kerta nollasta.

Perusneuvoni on, että kun levennät konseptia jostain kohtaa, kavennat sitä toisesta.

Löysin podcastin, jossa on viiden minuutin pläjäyksiä historiasta. Siinä aihe on levällään, mutta konsepti on rajattu ajalla. Vastakkainen esimerkki on angorapupuista kertova podcast. Aihe on jo niin rajattu, että kuulijalupaus on tosi selkeä.

Jos rupeat tekemään podcastia itse, tee aiheesta, jota todella rakastat. Tuotannossa pystytään tekemään paljon, mutta innostuksen puutteelle sekään ei mahda mitään.

”Kärkevää vastakkainasettelua emme ole koskaan saaneet toimimaan.”

Alku on tärkeä. Jos alussa voitat kuulijan puolellesi, hän kuuntelee loppuun asti. Se on ihan ihmeellistä. Podcastissa kannattaa myös olla jotain toistuvaa, jokin muistettava elementti, kuten väite tai nopea kysymys.

Hyvä podcastin perusformaatti on vetäjä ja vieras. Silloin voi välillä vaihtaa rekisteriä, puhua henkilökohtaisia juttuja ja asiaa. Jos taas kaksi vetäjää puhuu ilman vierasta, työmäärä lisääntyy valtavasti, sillä substanssi pitää tuoda joka jaksoon itse.

Kärkevää vastakkainasettelua emme ole koskaan saaneet toimimaan. Podcast on intiimi media, ja riitely kuulostaa ikävältä. Harva on niin leikkisä ja brittihenkinen, että väittely pysyy kovin tyylitajuisena. Toisaalta kun ihmiset suljetaan kahdestaan studioon, he ovat mukavia toisilleen.

Ajankohtaisuuden ja ajattomuuden suhde kannattaa miettiä oikein. Podcastin tuotanto on aika raskasta. Onko uutismediankaan järkeä tehdä podcast, jonka jokainen jakso vanhenee saman tien?”

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast