Tabloidiuudistuksen ensimmäinen viikko sai Helsingin Sanomien ilmoitusmyynnin näkemään punaista. Uusi lehti ilmestyi heti joulukiireiden perään, keskelle ilmoittaja-asiakkaiden vuosisopimusneuvotteluita. Nyt mediamyyntijohtaja Jukka Kohonen uskaltaa jo hymyillä.
– Tilanne näytti huolestuttavalta lanseerausajankohdan vuoksi, mutta vuoden toinen viikko oli paras myyntiviikko moneen vuoteen. Nyt näyttää hyvältä, mutta on liian aikaista sanoa kuinka pitkään tämä jatkuu.
Helsingin Sanomat muuttui tabloidikokoiseksi 8. tammikuuta.
Lehden uusi rakenne ja uudet ilmoituspaikat muuttivat ilmoitushinnoittelun. Helsingin Sanomien kehityspäällikön Jukka Leskisen mukaan ainoastaan kokosivun ilmoitusten hintoja voi verrata broadsheetin ja tabloidin välillä. Etusivun hinta on pysynyt samana. Muualla lehdessä kokosivun hinta on pudonnut 10–28 prosenttia.
– Myös hintojen vaihteluväli on kasvanut. Uusi hinnoittelu perustuu tavoittavuuteen, joten nyt esimerkiksi kotimaan- ja ulkomaanosastojen hinnat ovat samalla tasolla, Leskinen kertoo.
– Niiltä, joille ilmoituksen pinta-ala on vähemmän tärkeää, olemme saaneet todella positiivista palautetta ja kiinnostus lehteä kohtaan on kasvanut, Kohonen jatkaa.
Etukäteen ilmoittajat suhtautuivat Kohosen mukaan lukijoita kriittisemmin tabloidiuudistukseen. Uusi koko ja sen vaikutukset ilmoitusten huomioarvoon askarruttivat eniten.
– Monet ilmoituskoot ja formaatit ovat tabloidissa tehokkaampia ruotsalaisten RAM-tutkimusten mukaan. Olemme auttaneet ilmoittajia löytämään uudet ja luovat tavat käyttää lehden uusia ilmoituspaikkoja.