Sulje

Kaija Jäppinen

Suomi on ajan tasalla median trendeissä

trendit

Printti tuo edelleen yli 90 prosenttia maailman sanomalehtien tuloista.

Kehittyneissä, laskevien printtituottojen maissa katse on silti digimaailmassa ja etenkin voimakkaasti kasvavassa mobiilikäytössä. Kun sanomalehtien edustajat alkukesästä kokoontuivat maailmankongressiin Torinoon, oli digital first -ajattelu yksi keskeisistä puheenaiheista.

Moni sanoo, että mobiili on Euroopan ja Pohjois-Amerikan sanomalehdistölle uusi mahdollisuus ottaa paikkansa verkkotoimijana. Se edellyttää marssijärjestyksen vaihtamista printtivetoisesta digi- ja etenkin mobiililähtöiseksi.

Tuore Trends in Newsrooms -raportti ennustaa, että mobiililaitteet ohittavat isonäyttöiset koneet uutiskanavina jo vuonna 2015. Sisältötuotanto pitää skaalata pieniin näyttöihin.

Konfrenssin ja raportin mukaan toinen medialle kansainvälisesti yhteinen aihe on datan hyödyntäminen sisällön tuotannossa ja asiakasymmärryksessä. ”Data on uusi öljy” -hokeman taustalla on lehtitaloja kirvelevä huomio, miten kansainväliset yritykset ovat keränneet tietoja ja muuttavat niitä nyt rahaksi.

Mediataloilta löytyy öljyä, ja nyt ne hakevat omia tapojaan jalostaa sitä.

Mediataloilta löytyy samaa öljyä, ja nyt ne hakevat omia tapojaan jalostaa sitä.

Maailmantrendi on myös lehtitalojen tuottamat videot. Edelläkävijöiden ohje on, ettei videoitakaan kannata käyttää itsetarkoituksellisesti. Pitää löytää omaleimainen ja omaa yleisöä palveleva tapa esimerkiksi paikallistuntemuksen voimalla.

Printin advertoriaalien seuraavaa sukupolvea ovat digin journalistista kerrontaa hyödyntävät sponsoroidut sisällöt. Natiivimainonta ja siihen liittyvä eettinen pohdinta ovat tapetilla kaikkialla.

Suomen media-alalle Next Mediasta omaksuttu ketterän kehityksen toimintatapa on trendien aallonharjaa. Kokeilu, testaaminen ja nopea reagointi käyttäjäkokemuksiin koskevat niin yksittäisiä juttuja kuin palveluitakin.

Kotimaisten lehtitalojen tekemisiin tutustumalla huomaa, että suomalaismedia on ajan tasalla. Tässäkin lehdessä siitä kertoo useampi juttu.

Kysyimme suurimmilta verkkotoimijoilta heidän digi edellä -linjoistaan. Yksi vastaajista sanoi, että vaikka suunta on selvä, jokaisessa toimituksessa joku seisoo jarrun päällä. Murrosvaiheessa tarvitaan jarrumiehiäkin, mutta kaasun painajien suunta on tulevaisuuteen.

Kommentit