Sulje

Sanomalehtien digilevikki kasvaa yhä

tavoittavuus

Digilevikin kasvu loiventaa sanomalehtien kokonaislevikin pienenemistä.

Sanomalehtien digilevikki kasvoi viime vuonna 4,1 prosenttia. Printtilevikki sen sijaan supistui 6,4 prosenttia.

Tiedot perustuvat Media Audit Finlandin vahvistettuihin vuoden 2018 LT-levikintarkastuslukuihin.

Digilevikki kasvaa neljättä vuotta, mutta kasvu on hidastunut viime vuosista. Vuonna 2017 kasvu oli 11 prosenttia, sitä edeltävänä vuonna 31 prosenttia ja vuonna 2015 peräti 37 prosenttia.

Media Audit Finlandin tiedotteessa todetaan, että digitaalisen levikin kasvu loiventaa merkittävästi sanomalehtien kokonaislevikin pienenemistä ja että yhä useampi lehtitilaus on digitilaus varsinkin arkipäivisin.

Kokonaislevikki oli viime vuonna miinuksella 1,3 prosenttia, kun se vuotta aiemmin oli 1,9 prosenttia tappiolla.

Yhä useampi lehtitilaus on digitilaus varsinkin arkipäivisin.

Printtilevikin putoaminen kiihtyi viime vuonna hieman edellisvuodesta. Vuonna 2017 printtilevikki oli miinuksella 5 prosenttia eli 1,4 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2018.

Digilevikkiään kasvattivat viime vuonna muun muassa Keski-Uusimaa, Sipoon Sanomat, Itä-Savo ja Salon Seudun Sanomat.

Kokonaislevikkiään nostivat viime vuonna muun muassa Helsingin Sanomat, Kauppalehti, Sotkamo-lehti ja Uusimaa.

Eri lehtien ja vuosien levikkejä voi tarkastella Media Audit Finlandin sivuilta.

Korjattu 13.6. klo 18.45: Muutettu 1,4 prosenttia muotoon 1,4 prosenttiyksikköä.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit