Tilaa Uutiskirje!

Robotti siivoaa Kalevan keskustelupalstaa – ”toimittajille vapautuu moderoinnista aikaa juttujen tekoon”

Kalevan verkkosivuille tulee vuorokaudessa noin 2 000 kommenttia, joista joka viides hylätään.

Kalevan verkkopäätoimittaja Niiles Nousuniemi kertoo, että Klaara-robotti hyväksyy tai hylkää tällä hetkellä 40–50 prosenttia Kalevan keskustelupalstan kommenteista. Kuva: Jarmo Kontiainen.|
Ajankohtaiset

Kalevan verkkokommentointia on viime syksystä asti perannut Klaara-niminen toimitusrobotti. Automaation avulla hyväksytään tai hylätään tällä hetkellä kommenteista noin 40–50 prosenttia. Loput jäävät edelleen toimittajien arvioitaviksi.

Kalevan verkkopäätoimittaja Niiles Nousuniemi kertoo, että syynä Klaaran käyttöönottoon oli toimittajien työn vapauttaminen moderoinnista juttujen tekoon. Lisäksi moderointia haluttiin nopeuttaa: aiemmin tiettyinä vuorokauden aikoina kommenttien läpimenossa oli liikaa viivettä, mihin automaatio toi parannusta.

Kalevan verkkosivuille tulee vuorokaudessa noin 2 000 kommenttia, joista 20–30 prosenttia hylätään. Verkkosivut ovat kaikille avoimet, mikä lisää kommentointivilkkautta.

Rekisteröitymättömien käyttäjien kommentit moderoidaan ennen julkaisua, kun taas rekisteröityneiden käyttäjien kommentit pääasiassa jälkimoderoidaan. Klaaralla on oikeus hylätä rekisteröityneiden kommentoijienkin viestejä etukäteen, jos ne täyttävät hylkäämiskriteerit selvästi.

”On tästä merkittävää hyötyä, mutta olemme kuitenkin vasta aivan ensi vaiheessa tekoälyn hyödyntämisessä toimituksessa. Ensimmäinen askel piti ottaa, jotta pääsemme eteenpäin.”

Klaaran on kehittänyt turkulainen ohjelmistoyritys Avoltus, jonka osti viime syksynä tamperelainen ohjelmistoyritys Vincit Group Oyj. Klaaran rakentamisessa käytettiin Kalevan pitkältä aikaväliltä kerättyä kommenttihistoriaa, joka koostui runsaasta viidestä miljoonasta viestistä ja niille tehdyistä moderointipäätöksistä.

Robotti on käytössä vain silloin, kun toimittaja valvoo sitä omassa työvuorossaan.

– Vaikka sille on annettu nimi, se on kuitenkin toimituksen tekninen apuväline. Se on renkinä toimituksessa, Nousuniemi sanoo.

Nousuniemen mielestä Klaaran käyttöönotto on iso asia mutta tekniikka vaatii vielä jatkuvaa kehittämistä. Tavoitteena on, että jatkossa Klaara pystyisi hyväksymään tai hylkäämään kommenteista nykyistä suuremman osan.

– On tästä merkittävää hyötyä, mutta olemme kuitenkin vasta aivan ensi vaiheessa tekoälyn hyödyntämisessä toimituksessa. Ensimmäinen askel piti ottaa, jotta pääsemme eteenpäin.

Nousuniemi kertoo, että rekisteröintien lisääntyminen on hieman hillinnyt epäasiallista verkkokommentointia. Myös rekisteröityneet kommentoijat saavat esiintyä nimimerkillä. Kalevassa harkitaan kuitenkin, että rekisteröitymättömien ja rekisteröityjen käyttäjien rinnalle tulisi kolmaskin kategoria: tunnistautuneet, omalla nimellä esiintyvät käyttäjät.

– Tämä voisi parantaa keskustelun laatua. Eniten törkykommentteja tulee edelleen perinteisistä aiheista, kuten maahanmuutosta ja politiikasta.

Myös ainakin Allerin Suomi24-keskustelupalstan viestejä moderoidaan automaation avulla. Konsernin käyttämän tekoälyn on kehittänyt Utopia Analytics Oy.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta